Suomi hakee kymmenien miljoonien EU-rahoitusta raidehankkeille
Suomen valtio ja eräät muut toimijat hakevat raideliikennehankkeille Euroopan komissiolta rahoitustukea Verkkojen Eurooppa –ohjelmasta.
EU:n rahoitusta on tarjolla tällä hakukierroksella 5,1 miljardia euroa etenkin kestävän liikenteen hankkeille, joissa rakennetaan ja parannetaan Euroopan liikenneinfrastruktuuria. Euroopan komissio edellyttää kansallista rahoitusta 50-70 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista Verkkojen Eurooppa -ohjelmassa (CEF, Connecting Europe Facility).
Euroopan komission myöntämän rahoituksen tavoitteena on edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T, Trans-European Transport Network) investointeja. Euroopan laajuinen TEN-T yhdistää rautatiet, sisävesireitit, tiet, meri- ja lentoyhteydet yhdeksi liikenneverkoksi.
Valtio hakee rahoitusta Helsinki-Riihimäki -radan rakentamiseen vuosina 2023-2027. Hankkeessa on tarkoitus muun muassa rakentaa lisäraiteita, siltoja ja meluesteitä sekä sähköistää rataosuuksia. Raideliikenteen osalta valtio hakee rahoitusta Riihimäen ja Tampereen välisen rataosuuden junien kohtauspaikkojen suunnitteluun sekä Karjalan radan parantamiseen Luumäen ja Joutsenon välillä.
Raidehankkeet:
1. Helsinki-Riihimäki-radan 2. vaiheen rakentaminen vuosina 2023–2027
Väylävirasto hakee rahoitusta 40,34 miljoonaa euroa.
2. Riihimäki-Tampere-radan kohtauspaikkojen suunnittelu
Väylävirasto hakee rahoitusta 1,75 miljoonaa euroa.
3. Karjalan radan kehittäminen Luumäen ja Joutsenon välillä
Väylävirasto hakee rahoitusta 2,25 miljoonaa euroa.
4. Lentoradan suunnittelu
Suomi-rata Oy hakee rahoitusta 2,75 miljoonaa euroa.
5. Junayksiköiden varustaminen ensimmäistä kertaa eurooppalaisella kulunvalvontajärjestelmällä (ERMTS, European Rail Traffic Management System)
VR-Yhtymä Oy hakee rahoitusta 9,4 miljoonaa euroa.
Euroopan komission rahoituksen hakuaika päättyy 18.1.2023. Komission alustavan ilmoituksen mukaan rahoituspäätökset tehdään kesäkuussa 2023. Komissio avaa seuraavan haun liikennehankkeille syyskuussa 2023.