Suomi hakee EU-rahaa ratahankkeille

Suomi hakee EU-rahaa ratahankkeille

Suomen valtio hakee liikennehankkeille Euroopan komissiolta rahoitustukea.

Rahoitusta haetaan Verkkojen Eurooppa-ohjelmasta (CEF, Connecting Europe Facility). Raha-asiainvaliokunta puolsi hakemuksia torstaina. Raha-asiainvaliokunnan kokouksessa ensi torstaina käsitellään loput CEF-tukea koskevat hankkeet.

Euroopan komission myöntämän rahoituksen tavoitteena on edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) investointeja.

Tuen saaminen edellyttää kansallista rahoitusta. Hankkeiden tulee alkaa viimeistään 26.8. 2020 ja valmistua 31.12. 2023 mennessä.

EU:n CEF-rahoitustukea haetaan seuraaville ratahankkeille:

- Liikenne- ja viestintäministeriö hakee Kouvola-Kotka-Hamina-raideyhteyden parantamisen suunnitteluun 1,94 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 3,88 miljoonaa euroa. Tämä rataosuus on merkittävä Kouvolan sekä Kotkan ja Haminan satamien välinen tavaraliikenteen väylä TEN-T-ydinverkon Skandinavia-Välimeri-käytävällä. Ratakapasiteetin käyttöaste on korkea eikä nykyinen infrastruktuuri mahdollista merkittävää junaliikenteen kasvua.

- Liikenne- ja viestintäministeriö hakee raideliikenteen kehittämiseen yhteysvälillä Oulu-Laurila-Tornio-Haaparanta 1,6 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 3,2 miljoonaa euroa. Tämä alue on kansainvälisten kuljetuskäytävien solmukohta ja osa vireillä olevaa TEN-ydinverkkokäytävän laajennusta Perämerenkaaren ympäri Oulusta Luulajaan. Hankkeen tavoitteena on parantaa rautatiekuljetusten kuljetustehokkuutta ja teollisuuden kilpailukykyä sekä mahdollistaa henkilöjunaliikenteen tarjonnan jatkaminen Suomen ja Ruotsin välillä.

(Kuvituskuva)

LVM: Valtio ja kunnat sopuun suurten raidehankkeiden edistämisestä

LVM: Valtio ja kunnat sopuun suurten raidehankkeiden edistämisestä

KL: Selvitys tyrmää täysin uuden radan rakentamisen Helsinki-Tampere -välille

KL: Selvitys tyrmää täysin uuden radan rakentamisen Helsinki-Tampere -välille