LVM: Suomen ratahankkeille EU-rahaa yli 45 miljoonaa euroa
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Suomi menestyi EU:n rahoitushaussa. Euroopan komissio myönsi Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta usealle raideliikennehankkeelle Suomessa. Mukana on sekä valtion että muiden toimijoiden hankkeita.
Verkkojen Eurooppa –välineen (Connecting Europe Facility, CEF) liikenneohjelman komitea puolsi hankkeiden rahoitusta 21. kesäkuuta 2023. Yhteensä rahoitusta myönnettiin noin 6,25 miljardia euroa. Euroopan komissio pyrkii rahoittamaan hankkeita, joiden suunnittelu- ja toteutusvalmius on korkea.
CEF-liikenneohjelmasta tuetaan Euroopan laajuisen TEN-T-verkon liikennehankkeita. TEN-T yhdistää rautatiet, sisävesireitit, tiet sekä meri- ja lentoyhteydet yhdeksi liikenneverkoksi. Rahoitusta myönnettiin Suomessa ydin- ja kattavan verkon hankkeille. Liikenneohjelmasta rahoitetaan TEN-T-verkon toteuttamista CEF- ja TEN-T -asetusten mukaisesti.
Helsinki-Riihimäki-radan rakentamiselle vuosina 2023–2027 myönnettiin rahoitusta 40,34 miljoonaa euroa. Helsingin ja Riihimäen välinen rataosa on junamääriltään Suomen vilkkain rataosa. Hanke parantaa pääradan toimintavarmuutta, mahdollistaa henkilöliikenteen lisäämisen ja edistää tavaraliikenteen kilpailukykyä. Siinä on tarkoitus muun muassa rakentaa lisäraiteita, siltoja ja meluesteitä sekä sähköistää rataosuuksia.
Karjalan radan kehittämiseen myönnettiin rahoitusta 2,25 miljoonaa euroa. Karjalan radan Luumäki–Joutseno-rataosuus on tärkeä tavaraliikenteen yhteys ja keskeinen reitti Kotkan ja Haminan satamiin. Rataosuus on tärkeä henkilöliikenteen saavutettavuudelle. Hanke tukee alueellista, kansallista ja kansainvälistä saavutettavuutta, matkaketjujen sujuvuutta ja elinkeinoelämän kilpailukykyä. Hankkeessa suunnitellaan kaksoisraide nykyisen yksiraiteisen osan tilalle.
Suomi-Rata Oy:n hankkeelle Lentoradan suunnitteluun myönnettiin 2,75 miljoonaa euroa. Lentorata on suunnitteilla oleva uusi nopea kaksiraiteinen yhteys, joka yhdistää Suomen päälentoaseman kaukoliikenteen piiriin.