Ajosimulaattorit parantavat metrojunan- ja raitiovaununkuljettajien koulutusta

Ajosimulaattorit parantavat metrojunan- ja raitiovaununkuljettajien koulutusta

Metrojunan- ja raitiovaununkuljettajien ajokoulutus uudistuu ja monipuolistuu, kun koulutustiimi saa käyttöönsä uuden työvälineen täydentämään opetusta eli ajosimulaattorit. Ajoharjoittelu on tärkein osa metrojunan- ja raitiovaununkuljettajien ajotaidon opiskelua.

Kaupunkiliikenne on hankkinut käyttöönsä metro- ja raitiovaunuajosimulaattorin täydentämään ajo-opetusta. Kumpikin ajosimulaattori sisältää kouluttajan pöydän sekä neljä ohjaamoa. Ohjaamoissa on istuin, ohjauspöytä ja monitori, joka näyttää autenttista kuvaa liikenteestä. Simulaattorin avulla voidaan harjoitella normaalia ajoa sekä poikkeustilanteita.

Nykyisin ajoharjoitteluun käytetään linjaliikennekalustoa. Ajoharjoittelu tehdään metro- ja raitioverkostossa. Metroradan normaalikäyttö rajoittaa ajoharjoittelun toteuttamista, metron ajoharjoittelu joudutaan tällä hetkellä tekemään ilta- ja yöaikaan. Raitiovaunujen osalta uudempaa ja tilavampaa Artic-kalustoa halutaan pitää matkustajapalvelussa ennemmin kuin ottaa niitä pois linjalta ajoharjoitteluun. Simulaattori kuluttaa vähemmän sähköä kuin oikealla kalustolla ajaminen.

- Simulaattorit tulevat monipuolistamaan ja helpottamaan kuljettajakoulutusta, sillä niillä voi ajaa kaikkina vuorokauden aikoina. Lisäksi niillä voidaan ottaa harjoitteluun tilanteita, joita ei välttämättä ilmene ajoharjoitteluympäristössä, esimerkiksi lehtikelillä tai lumisissa olosuhteissa ajoa, täydentämään kevätaikaan pidettävää raitiovaunun ajo-opetuskurssia, liikennehenkilökunnan päällikkö Pasi Singh toteaa.

Metrosimulaattorilla on mahdollisuus ajaa koko metroverkolla. Kuten aidoissa metrojunissa, simulaattorissa on DAS-järjestelmä, jolla voi harjoitella energiatehokasta ajamista. Ohjelmaan voidaan lisätä erityistilanteita ja säädellä matkustajamääriä.

imulaattorit on sijoitettu väliaikaiseen koulutustilaan Kuortaneenkadulle, jossa niiden toimintaa testataan ja ajokouluttajia koulutetaan simulaattorien käyttöön. Parhaillaan tehdään opetussuunnitelmaa simulaattoreiden käyttämisestä kuljettajakoulutuksen osana ja jo loppuvuodesta simulaattoreita päästään hyödyntämään.

​​​​​​​Lopullinen sijoituspaikka simulaattoreilla tulee olemaan Hakaniemen metroaseman yhteyteen lähelle kuljettajien taukotiloja rakennettava koulutustila, jonne ne siirretään ensi vuoden aikana. Simulaattorit on Kaupunkiliikenteelle tuottanut espanjalainen Lander Simulation and Training Solutions S.A.

Tulevaisuudessa pääkaupunkiseutu rakentuu yhä enemmän päästöttömän raideliikenteen varaan.

- Raideverkosto kolminkertaistua ja kasvun myötä tarvitsemme lisää kuljettajia. Joulukuussa valmistui sekä raitiovaunun- että metrojunankuljettajakurssilta uusia kuljettajia ja haku kevään kursseille on alkamassa. Heti tammikuussa haetaan kuljettajia pikaraitiotielle 550.

VR hankkii uutta yöjunakalustoa

VR hankkii uutta yöjunakalustoa

Suomi hakee kymmenien miljoonien EU-rahoitusta raidehankkeille

Suomi hakee kymmenien miljoonien EU-rahoitusta raidehankkeille