KL: Selvitys tyrmää täysin uuden radan rakentamisen Helsinki-Tampere -välille
Kauppalehti kertoo, että nykyisen pääradan parantaminen selvä ykkösvaihtoehto, ei uuden radan rakentaminen Helsinki-Tampere -välille.
- Uuden ratalinjan alustava kustannusarvio on peräti 4,6 miljardia euroa, mutta se lyhentäisi Suomen suurimman ja kolmanneksi suurimman kaupungin matka-aikaa arviolta vain 13 minuuttia.
Lehden mukaan Taloustutkimuksen Pasi Holmin ja Juho Tyynilän tekemässä selvityksessä uuden radan rakentaminen ei saa käytännössä mitään kannatusta.
- Pääradan kehittämisen talouskasvuhyödyksi tutkijat laskevat 50 miljoonaa euroa vuodessa. Suoran ratalinjan Helsinki-Tampere talouskasvuhyöty on 39 miljoonaa euroa vuodessa.
- Hämeenlinnan, Riihimäen, Janakkalan ja Hyvinkään asema-alueiden läheisyyteen voidaan rakentaa runsaasti uusia asuntoja ratahankkeen seurauksena. Tämä ei ole vastaavalla tavalla mahdollista Helsingissä eikä Tampereella.