LVM: Suomelle 10,9 miljoonaa euroa EU:n Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta

LVM: Suomelle 10,9 miljoonaa euroa EU:n Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Suomi menestyi EU:n rahoitushaussa. Kolmelle liikennehankkeelle myönnettiin EU:n CEF-rahoitusta yhteensä 10,9 miljoonaa euroa.

Rahoitusta saatiin pääradan yhteysvälin Tampere–Oulu-kehittämissuunnitteluun 2,5 miljoonaa sekä Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen ja Turun ratapihojen rakentamissuunnitelmiin noin 6,3 miljoonaa. Lisäksi tukea myönnettiin Turun Sataman infrastruktuurin kehittämisen suunnitteluun noin 2,1 miljoonaa.

Verkkojen Eurooppa välineen (Connecting Europe Facility, CEF) liikenneohjelman komitea päätti tukien myöntämisestä 15.7. Euroopan komissio myönsi rahoitusta yhteensä yli 240 miljoonaa euroa, josta vain koheesiomaille oli varattu lähes 60 miljoonaa euroa eli noin neljäsosa. Nyt myönnetty tuki on osa viimeistä vuosien 2014–2020 CEF-ohjelmakautta. Suomen saama tuen määrä on nyt päättyvällä CEF-kaudella yhteensä noin 262 miljoonaa euroa.

Euroopan komission myöntämän rahoituksen tavoitteena on edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) investointeja. Haussa priorisoitiin selvitykset, jotka tähtäävät rakennustöiden aloitukseen vuosina 2021–2024 eli nyt alkavan uuden CEF-kauden (2021–2027) ensimmäisellä osuudella. Tuen saaminen edellyttää kansallista rahoitusta ja valtio on sitoutunut päätöksillään rahoittamaan valtion väyläverkolla olevia tuen saaneita liikennehankkeita.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) mukaan on erinomaista, että valtion hankkeille saatiin suunnitteluraha, joka kattaa puolet hankkeiden kustannuksista. Koko maan saavutettavuutta parantavat raidesuunnitelmat ovat saaneet aiempia vuosia paremmin ja säännöllisemmin EU-tukea.

- Jo tehtyjen suurten hankepäätösten myötä meillä on alkavalle CEF-kaudelle kohteita, jotka voivat käynnistyä ja menestyä tulevilla kierroksilla. Liikenne 12 -suunnitelma ohjaa entistä strategisemmin valmistautumaan tulevien vuosien CEF-hakuihin. Samalla hankkeet sijoittuvat entistä järjestelmällisemmin osaksi kokonaisuutta. On muistettava, että EU-tuki on vain lisä omille kansallisille investoinneillemme, joiden on oltava vaikuttavia ja tehokkaita.

Tampere–Oulu-kehittämissuunnittelu

Yhteysvälin Tampere-Oulu kehittämissuunnitteluun myönnettiin CEF-tukea 2 500 000 euroa, eli puolet hankkeen 5 miljoonan euron suunnittelukustannuksista. Toimenpiteet kohdistuvat välityskyvyltään ongelmallisimmille osuuksille Tampere–Seinäjoki ja Ylivieska–Oulu. Kaksoisraideosuuksien rakentaminen välityskyvyltään ongelmallisimmille osuuksille lyhentää henkilöjunien ja erityisesti tavarajunien matka-aikoja sekä parantaa Helsingin ja Helsinki-Vantaan lentoaseman sekä satamien saavutettavuutta.

Kupittaa–Turku -kaksoisraiteen ja Turun ratapihojen rakentamissuunnitelmat

Suunnitteluhankkeelle myönnettiin CEF-tukea 6 289 000 euroa ja sen tavoitteena on mahdollistaa Helsinki-Turku-välin henkilöliikenteen kasvu ja sen yhteensovittaminen tavaraliikenteen kanssa. Suunniteltavat investoinnit edesauttavat lähiliikenteen kehittämistä Turun seudulla. Projektissa laadittavat suunnitelmat mahdollistavat varsinaisten rakennustöiden aloittamisen vuoden 2021 aikana.

Väylä: Uudenkaupungin rata saa sähköt

Väylä: Uudenkaupungin rata saa sähköt

Uuden yöjunakaluston hankinta vauhtiin VR Groupissa

Uuden yöjunakaluston hankinta vauhtiin VR Groupissa