Kuljettajayhdistys perunut HKL:n toiminnasta tehdyn kunnallisvalituksen - Uusi yhtiö aloittaa helmikuun alussa

Kuljettajayhdistys perunut HKL:n toiminnasta tehdyn kunnallisvalituksen - Uusi yhtiö aloittaa helmikuun alussa

Raitio- ja metrohenkilökunnan yhdistys JHL ry:n puheenjohtaja Petri Lillqvist kertoo, että yhdistys on perunut kunnallisvalituksen, jonka yhdistys teki Helsingin kaupunginvaltuuston päätöksestä yhtiöittää HKL viime syyskuussa.

Valituksen taustalla oli yhtiöittämiseen liittyvä sopimus, jolla metroliiketoiminnan henkilöstö siirretään perustettavaan yhtiöön mutta metron liikennöintisopimukset ja infra jäävät liikelaitokseen. HKL:n mielestä kyseessä on liikkeenluovutus, mutta yhdistys on tästä eri mieltä.

Lillqvist muistuttaa työntekijöille kerrotun koko yhtiöittämisprosessin ajan, että HKL yhtiöitetään yhtenä kokonaisuutena ja että yt-neuvottelut käyntiin tältä pohjalta viime vuoden keväällä.

- Viime elokuussa sitten saimme tietää, että tämä ei pidäkään paikkaansa, vaan jo keväällä työnantaja oli päättänyt, että metroliiketoiminta jää liikelaitokseen ja vain metrohenkilöstö siirretään yhtiöön.

Lillqvist toteaa yhtiöittämisen käsittelyaikataulun olleen ylipäätään liian kiireinen ja henkilöstön kokeneen, ettei heidän huoliaan aidosti kuunneltu.

- Henkilöstön tahallinen erehdyttäminen yt-neuvotteluissa oli sitten viimeinen niitti, joka rikkoi luottamuksen työnantajaan ja HKL:n silloiseen johtoon.

Pian yhtiöittämispäätöksen jälkeen Helsingin kaupunginkanslia vielä pahensi tilannetta, kun se omistajan edustajana kiirehti irtisanomaan kaikki HKL:n paikalliset sopimukset 1.3. 2022 alkaen.

- Olisi syntynyt villi sopimukseton tila, jossa meillä ei olisi ollut tietoa yötyö- ym. korvauksista. Tämä olisi varmasti aiheuttanut vakavia liikennehäiriöitä.

Yhteistoiminta hämärtynyt HKL:ssä

Ammattiyhdistys on joutunut huomaamaan, että HKL:ssä työnantaja on eri tavoin pyrkinyt ohittamaan ammattiyhdistyksen ja edunvalvonnan.

- Työn tekemiseen liittyvät asiat ratkaistaan neuvotellen ammattiyhdistyksen ja työnantajan välillä, ei missään työnantajan asettamissa työryhmissä, Lillqvist toteaa.

- Meille on tärkeää, että HKL:ssä - ja tulevassa yhtiössä - noudatetaan jatkuvan neuvottelun periaatetta, jossa työntekemisen ehdoista neuvotellaan sekä sovitaan työnantajan ja ammattiyhdistyksen kesken.

Kunnallisvalitus pysäytti yhtiön toiminnan aloituksen

Kunnallisvalituksen käsittelyaika hallinto-oikeudessa olisi saattanut venyä jopa yli vuoden mittaiseksi, joten uuden yhtiön toiminnan aloitus olisi siirtynyt vähintään vuodella eteenpäin.

- HKL halusi saada yhtiön (Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy) toiminnan käyntiin, mutta kunnallisvalitus esti sen. Me puolestamme halusimme sopimuksen, joka takaa työntekijöiden aseman siirtymävaiheessa yhtiöön ja joka normalisoi yhteistoiminnan ammattiyhdistyksen sekä työnantajan välillä.

Ammattiyhdistys tarjosi neuvotteluja työnantajalle kahteen otteeseen.

- Marraskuun lopulla HKL:n uusi johto viimein tarttui tarjoukseen, puheenjohtaja Lillqvist kertoo.

Neuvotteluissa oli avoin ja ratkaisuhakuinen henki. Lillqvist korostaa saavutetun sovun merkitystä molemmille osapuolille.

- Liikkeenluovutustulkinta on edelleen kiistanalainen, mutta työntekijöiden ja edunvalvonnan kokonaisuuden kannalta saavutettu neuvotteluratkaisu mahdollisti valituksen poisvedon.

Työnantajan toimien aiheuttamaa luottamuspulaa ei yksi sopimus korjaa, mutta Lillqvistin mukaan se on alku suhteiden normalisoimiselle.

- Kaikissa edunvalvontaneuvotteluissa osapuolet hakevat yhteistä näkemystä ja joutuvat yleensä tinkimään tavoitteistaan. Mutta tämä sopimus on kyllä voitto työntekijöille ja edunvalvonnalle.

 HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua

VR Groupin uusi henkilöstöjohtaja tulee Finnairilta

VR Groupin uusi henkilöstöjohtaja tulee Finnairilta