Kansanedustajat: Aikooko valtionyhtiö VR hoitaa junien verkkoyhteydet kuntoon?

Kansanedustajat: Aikooko valtionyhtiö VR hoitaa junien verkkoyhteydet kuntoon?

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) on vierittänyt vastuun junien kuuluvuusongelmista VR:lle, joten eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-jäsenet kääntyvät omistajaohjausministerin puoleen ja kysyvät, aikooko valtionyhtiö VR hoitaa junien verkkoyhteydet kuntoon.

– Jos junakuuluvuus ministeri Ranteen mukaan kuuluu VR:n ratkaistavaksi, on syytä kysyä omistajaohjauksesta vastaavan ministerin näkemystä asiaan, koska VR on ainakin toistaiseksi vielä täysin valtion omistama erityistehtäväyhtiö, valiokunnan demariryhmän vastaava, kansanedustaja Seppo Eskelinen toteaa.

Viime kaudella kansallisesta laajakaistaohjelmasta kohdennettiin 4,7 miljoonan euroa vanhentuvia määrärahoja valtiontukiohjelmaan, jolla oli tarkoitus rakentaa uusia junakuuluvuutta parantavia telemastoja. Nyt toukokuun lopussa liikenne- ja viestintäministeriö yllättäen ilmoitti keskeyttävänsä ohjelman valmistelun, vetävänsä sen rahoituksen pois ja syytti muita osapuolia hankkeen venymisestä.

Viime viikon kyselytunnilla ministeri Ranne sälytti ongelman täysin VR:n niskaan.

– Ministeri Ranne katsoo, että junamatkustajien verkko-ongelmat eivät kuulu liikenne- ja viestintäministeriölle, vaan hänen mukaansa kyse on samantyyppisestä VR:n palvelusta kuten junien ravintolapalvelut. Samalla hän kertoi, että keskustelut operaattoreiden, viranomaisten ja ministeriön kesken jatkuvat. On käsittämätöntä, miksi ministeri Ranne haluaa jatkaa näitä jo ”vuosikausia jatkuneita” keskusteluja sen sijaan, että ottaisi vastaan ratkaisun, joka hänelle ojennetaan suorastaan tarjottimella. Aikataulun ja rahoituksen voivotteleminen on turhaa, koska ohjelma oli jo käynnissä ja rahoitus oli jo myönnetty, mutta hän haluaa perua sen, kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen pohtii.

Ministeri Ranteen toiminta Suomen vilkkaimman rataosuuden eli pääradan Helsinki–Tampere-yhteysvälin junakuuluvuuden suhteen on ristiriidassa hallitusohjelman kanssa, sillä sen kirjauksen mukaan raideliikenteen houkuttelevuutta lisätään parantamalla junien tietoliikenneyhteyksien nopeutta ja toimintavarmuutta.

– Omistajaohjaus liittyy kiinteästi Orpon hallituksen tavoitteiden saavuttamiseen. Työllisyyden kohentaminen on hallitukselle kriittinen kysymys, ja sujuva junaliikenne sekä toimivat verkkoyhteydet voivat laajentaa työssäkäyntialueita sekä helpottaa työvoiman liikkuvuutta. Kunnon yhteydet lisäävät myös vapaa-ajan matkustuksen mukavuutta. Tämä voi lisätä matkustajamääriä, mikä hyödyttäisi sekä valtion kassaa ja päästövähennystavoitteita, kansanedustaja Pinja Perholehto sanoo.

– Ratayhteyksien katvealueille ei rakenneta kaupallisia verkkoja vain ohikiitävien junien aiheuttamaa hetkellistä suurta kuormitusta varten. VR on jo osaltaan investoinut vaunukaluston ja verkkolaitteiden uusimiseen ja tutkii ikkunakuuluvuuden parantamista, mutta signaalin vahvistamisesta ei ole apua, jos signaalia ei ole. Tämän takia olisi tarpeen rahoittaa juuri näitä uusia tukiasemia, kansanedustaja Marko Asell toteaa.  

– Mielenkiintoista, ottaako omistajaohjausministeri tästä kopin, jäädäänkö asiaa pallottelemaan ministerien vastuukysymyksenä vai otetaanko mukaan uusia pelaajia, jolloin vastuun välttely voi edelleen ”jatkua vuosikausia”, valiokunnan sd-jäsenet hymähtävät. 

Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-jäsenet jättivät aiheesta keskiviikkona 19.6. kirjallisen kysymyksen ministerin vastattavaksi. 

Kaupunkiliikenne:  Matinkylän metroaseman ja bussiterminaalin väliset liukuportaat ja hissit pois käytöstä huoltotöiden vuoksi

Kaupunkiliikenne: Matinkylän metroaseman ja bussiterminaalin väliset liukuportaat ja hissit pois käytöstä huoltotöiden vuoksi

Raitiolinja 13 alkaa liikennöidä Kalasataman ja Pasilan välillä Helsingissä elokuussa

Raitiolinja 13 alkaa liikennöidä Kalasataman ja Pasilan välillä Helsingissä elokuussa