Kansanedustaja: Nykyinen raideverkko saatava kuntoon - Pilvilinnojen rakentelu lopetettava

Kansanedustaja: Nykyinen raideverkko saatava kuntoon - Pilvilinnojen rakentelu lopetettava

Kansanedustajan, eduskunnan liikennevaliokunnan sos.dem-vastaavan Seppo Eskelisen mukaan nyt tulee suunnata rahoitus olemassa olevien ratayhteyksien kunnostukseen ja välityskyvyn parantamiseen eikä haikailla raideleveyden muuttamisen perään. Liikenneministeri Lulu Ranne (ps.) on julkisuudessa väläytellyt miljardiluokan toimia raideleveyden muuttamiseksi.

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi raideleveydestä yli 70-sivuisen asiantuntijaselvityksen viime keväänä. Lopputulos oli, ettei hanke ollut missään tarkasteluvaihtoehdossa kannattava. Aika- ja kustannusarviot vaihtelivat viidestä miljardista kymmeniin miljardeihin sekä muutamista vuosista vuosikymmeniin.

- Tähän päälle tulevat kaluston muutoskustannukset sekä elinkeinoelämän kuljetusreittien katkeaminen muutostöiden aikana. 

Rataverkon korjausvelka on noin 1,6 miljardia. Kaikilla keskeisillä rataosuuksilla on kapasiteettiongelmia, jotka vaativat investointeja.

- Nyt tulee keskittyä käsillä oleviin ongelmiin ja huolehtia että nykyiset raideyhteydet ovat toimivat sekä turvalliset ja että niiden välityskyky on riittävä. Liikenteen rahoitus tulee suunnata mahdollisimman vaikuttavasti pilvilinnojen rakentelun sijaan.

 Uusi M400 metrojunasarja korvaa vanhat metrojunat - Hintalappu 250 miljoonaa

Uusi M400 metrojunasarja korvaa vanhat metrojunat - Hintalappu 250 miljoonaa

Tampereen Ratikka osallistuu ensi kertaa kuljettajien EM-kilpailuun

Tampereen Ratikka osallistuu ensi kertaa kuljettajien EM-kilpailuun