HSL: Matkustajat toivovat monikanavaista tiedotusta oikeanlaisesta metrokäyttäytymisestä
Lauttasaaren, Rautatientorin ja Itäkeskuksen metroasemilla kokeiltiin marras-helmikuussa uudenlaisia opasteita, joiden tavoitteena on sujuvoittaa matkustajien liikkumista laiturialueella sekä metroon noustessa ja sieltä poistuessa. Matkustajilta kerätyn palautteen perusteella opasteet koettiin hyödyllisiksi. Kokeilun järjestivät Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja HSL.
Opasteet asennettiin Lauttasaaren, Rautatientorin ja Itäkeskuksen metroasemille marraskuussa. Kokeilun tarkoituksena oli selvittää, onko opastuksella vaikutusta matkustajien liikkumiseen asemalla ja junan ovilla sekä yleisesti matkustuskokemukseen. Lauttasaaren asemalta opasteet on poistettu huhtikuussa ja Rautatientorilta ne poistetaan kesän aikana. Itäkeskuksen asemalle opasteet jätetään toistaiseksi.
Vuodenvaihteessa matkustajilta kerättiin palautetta kokeilusta. Kyselyyn vastasi lähes 700 matkustajaa. Tulosten perusteella matkustajat kokivat toimivimmaksi paikaksi opastukselle laiturialueen lattian, johon katse luontevasti kohdistuu metroa odottaessa. Matkustajat toivoivat opasteilta yksinkertaisuutta, riittävän suurta kokoa ja erottuvaa väritystä sekä sitä kautta hyvää näkyvyyttä. Lisäksi opastamiseen toivottiin lisää variaatioita: ääniopastamista sekä huomion kiinnittämistä opasteisiin esimerkiksi valoilla.
Tuloksia hyödynnetään opastuksen parantamisessa
Kyselyn vastauksissa opastuksen parantamista pidettiin lähtökohtaisesti tärkeänä asiana, sillä moni vastaaja koki metrolla liikkumisen haasteeksi muiden matkustajien käyttäytymisen: vastausten perusteella metrossa ei esimerkiksi anneta riittävästi tilaa ja haasteet korostuvat varsinkin ruuhka-aikaan.
– Varsinkin vilkkailla asemilla toimiva opastaminen on tärkeää. Kokeilun ja kyselyn kautta saadut tulokset antavat arvokasta tietoa ja auttavat opastamisen kehittämisessä, hankejohtaja Heikki Viika Kaupunkiliikenne Oy:sta kertoo.
– Kokeilun oppeja hyödynnetään osana metron informaatiojärjestelmien ja opasteiden normaalia uudistustyötä, kehittämällä sekä asemien että metrojunien monikanavaista opastusta. Tällaiset ketterät kokeilut ovat olennainen osa HSL:n pyrkimystä tarjota entistä laadukkaampaa ja asiakaslähtöisempää palvelua, HSL:n informaatiopäällikkö Joona Packalén toteaa.
Kokeilu on osa metron kapasiteetin parantamista
Pääkaupunkiseudun kasvun ja metron uusien asemien myötä metron matkustajamäärät kasvavat ja jossain vaiheessa ylittävät nykyjärjestelmän kapasiteetin. Keskeinen metron matkustajakapasiteettia parantava keino on vuorovälin tihentäminen. Vuorovälin tihentämiseksi käynnissä on junakulunvalvontajärjestelmän uusiminen. Lisäksi tehdään muita uudistuksia, joilla varmistetaan metron luotettavuus.
Metron kapasiteettia pyritään lisäämään muilla keinoilla, esimerkiksi parantamalla matkustajaopastusta asemilla. Tavoitteena on hyödyntää metrojunien nykyistä kapasiteettia entistä paremmin ja muun muassa täyttää junat tasaisemmin.
Nyt tehty kokeilu oli jatkoa vuoden 2021 marraskuussa tehdylle pilotille, jolloin Rautatientorin metroasemalle oli asennettu opastavia lattiatarroja. Aiemmassa kokeilussa matkustajilta kerättiin palautetta opasteista haastatteluiden ja kyselyn muodossa. Saadun palautteen mukaan vastaajista noin 40 %:n matkustuskokemukseen kokeilun kaltainen viestintä ja opastus vaikuttaa positiivisesti.
Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantaminen on Kaupunkiliikenne Oy:n, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen, HSL:n, Länsimetro Oy:n ja Espoon kaupungin yhteistyönä perustama hanke.