HSL  helpottaa metromatkustamista uusin opastein ja ohjein

HSL helpottaa metromatkustamista uusin opastein ja ohjein

Helsingin seudun liikenne muistuttaa, että opasteet ovat keskeinen osa matkustajien vaivatonta liikkumista asemilla ja terminaaleissa.

- Kehittämällä opasteita tavoitteenamme on tehdä matkustamisesta entistä helppokäyttöisempää ja sujuvampaa. Viimeisimpänä muutoksena olemme uudistaneet metromatkustamiseen liittyvät asemajulisteet, joiden asennus on parhaillaan käynnissä. Esimerkkinä opasteiden kehittämisestä on Rautatientorin metroaseman uudenlainen suuntaopaste, joka toteutettiin yhteistyössä Kaupunkiliikenteen kanssa vuoden 2024 paloturvallisuushankkeen yhteydessä.

Erityisesti satunnaisesti matkustaville ja kaupungissa vieraileville selkeät ja ymmärrettävät opasteet ovat usein korvaamattomia matkustamisen apuvälineitä.

- Vastaamme etenkin näiden asiakkaidemme tarpeisiin mm. metrossa uudistamalla opasteita ja ohjejulisteita.

- Viimeisimpänä muutoksena olemme uusineet asemajulisteet, jossa esitetään metromatkustamisen ohjeet. Uudet ohjeet toteutettiin aiempaa visuaalisempina, jotta ne olisi helpompi ymmärtää. Samalla tarkistimme kieliasun ja teimme ohjeista entistä selkeämpiä ja yksiselitteisiä.

Uudistetut ohjejulisteet on käytössä jo esimerkiksi Rautatientorin, Hakaniemen, Herttoniemen ja Itäkeskuksen metroasemilla. Niiden asennus jatkuu parhaillaan.

- Ajoitamme seinä- ja katto-opasteiden kehittämisen mahdollisuuksien mukaan suurten liikennemuutosten ja asemien perusparannusten yhteyteen, jolloin muutokset ovat kustannustehokkaimpia. Esimerkiksi Rautatientorin paloturvallisuushankkeen yhteydessä toteutimme yhdessä Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa asemalle erityisesti satunnaisia matkustajia ajatellen täysin uudenlaisen opasteen, joka asennettiin joulukuussa 2024.

Uusi opaste kertoo aiempaa tarkemmin heti metrolaiturille tultaessa, kummalta raiteelta eri asemille pääsee. Aiemmin vastaavissa opasteissa on kerrottu vain kummankin raiteen määränpääasemat. Opaste on saanut inspiraationsa asiakaspalautteista ja maailman metropolien metroista, joissa vastaavanlaisia opasteita on käytössä erilaisina variaatioina.

- Kuuntelemme asiakkaitamme aktiivisesti, sillä matkustajilta saamme tärkeää tietoa siitä, miten erilaiset opasteet toimivat käytännössä. Palautteen avulla tiedämmekin, että asemien opasteilla on suuri merkitys. Hyvät opasteet voivat parhaimmillaan jopa pelastaa matkustuskokemuksen, HSL:n informaatiosuunnittelija Anton Aaltonen toteaa.

Rautatientorin uusi suuntaopaste vastaa palautteissa ja kyselyissä HSL:lle esitettyyn toiveeseen, että metron kulkusuunnat kerrottaisiin tarkemmin.

Ohjeiden ja opasteiden tarkoituksena on tehdä joukkoliikenteen käytöstä ja kokeilemisesta helppoa ja vaivatonta. Siksi niiden tulee seurata aikaansa, ja kehitämme niitä säännöllisesti.

- Olemme tehneet viime vuosina useita opastekokeiluja eri yhteistyötahojen kanssa ja kokeilleet asiakkaiden toiveiden pohjalta muun muassa opasteita, jotka kertovat, missä järjestyksessä metrovaunuun astutaan sisälle sekä opasteita, jotka kertovat metron tarkan pysähtymispaikan metron vanhemman rataosuuden pidemmillä laitureilla.

- Metron lisäksi olemme uudistaneet myös esimerkiksi Suomenlinnan lautan Kauppatorin lauttarannan opasteita kesällä 2024. Lauttarannassa opasteita kehitettiin etenkin satunnaisten matkustajien ja matkailijoiden matkustamisen helpottamiseksi.

Seuraavina kehityskohteina ovat muun muassa metro- ja juna-asemien lähialueen kartat.

 VR on Suomen 5. vastuullisin yritys ja toimialansa ykkönen

VR on Suomen 5. vastuullisin yritys ja toimialansa ykkönen

Lähimaksun koekäyttö alkanut HSL:n lähijunissa

Lähimaksun koekäyttö alkanut HSL:n lähijunissa