VR: MTRX:stä tulee VR - Valtionyhtiö laajentaa Ruotsissa

VR: MTRX:stä tulee VR - Valtionyhtiö laajentaa Ruotsissa

VR:n yritysosto koskien ruotsalaisen MTRX:n kaukoliikennetoimintaa on saatu päätökseen. Liikennöinti jatkuu Tukholma-Göteborg välillä ja kaikki MTRX:n noin 130 työntekijää tulevat osaksi VR:n kaukoliikenteen liiketoimintaa.

MTR Nordic:in ruotsalaisen tytäryhtiön MTR Express (Sweden) AB:n (MTRX) markkinaehtoista kaukoliikennetoimintaa koskeva kauppa julkistettiin helmikuussa ja sille on saatu Ruotsin kilpailuviranomaisen hyväksyntä. MTRX:n integraatio osaksi VR:n kaukoliikennetoimintaa käynnistyy välittömästi ja syksyllä Tukholma–Göteborg-väliä liikennöivät VR:n brändi-ilmeen mukaiset junat.

- Markkinaehtoisen kaukoliikenteen markkina Ruotsissa on noin tuplasti Suomen kokoinen ja raideliikenteen liikennemuoto-osuus kaikesta matkustajaliikenteestä jopa kaksinkertainen Suomeen verrattuna. Uskon, että tämä yritysosto mahdollistaa meille kannattavan kasvun kilpaillulla markkinalla, jossa asiakaskokemus on kilpailuetu, VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula toteaa.

- MTRX on palkittu ruotsalaisessa laatuindeksissä parhaasta asiakaskokemuksesta jo kahdeksan vuoden ajan, ja yhtiö on saanut tunnustusta innovatiivisuudestaan – haluamme jatkaa tätä hienoa kehitystä. VR tuo mukanaan vahvan toimialaosaamisensa ja kokemuksensa – yhdessä pääsemme kehittämään moderneja digitaalisia asiakaspalvelukanavia ja ravintolakonsepteja Ruotsin markkinalle. Toivotan MTRX:n henkilöstön tervetulleeksi VR:ään luomaan yhdessä entistä parempia palveluja ja matkustuselämyksiä pohjoismaalaisille junamatkustajille.

VR tähtää yrityskaupalla strategiansa mukaiseen kannattavaan kasvuun ja valmistautuu kiristyvään raideliikennekilpailuun Suomessa hakemalla kokemusta Ruotsin kilpaillulta kaukoliikennemarkkinalta. Yrityskaupan uskotaan vahvistavan VR:n ostoliikennetoiminnan kilpailukykyä Ruotsissa sekä näkyvän suomalaisille matkustajille parempina palveluina ja entistä laadukkaampana joukkoliikenteenä.

MTRX on toiminut Tukholman ja Göteborgin välillä markkinaehtoisessa open access-kaukoliikenteessä vuodesta 2015 alkaen. Yhtiö operoi kuudella Stadler FLIRT -junalla 126 vuoroa viikossa, mikä vastaa yli kolmannesta kaikista junavuoroista reitillä. MTRX:n liikevaihto vuonna 2022 oli noin 350 MSEK eli noin 31 miljoonaa euroa.

HSL:  Matkustajat toivovat monikanavaista tiedotusta oikeanlaisesta metrokäyttäytymisestä

HSL: Matkustajat toivovat monikanavaista tiedotusta oikeanlaisesta metrokäyttäytymisestä

Kokoomusnuoret: Turun tunnin juna on aluepoliittista humpuukia

Kokoomusnuoret: Turun tunnin juna on aluepoliittista humpuukia