Väylä: Karjaa-Hanko -rataosan ajolanka jännitteelliseksi kesäkuussa

Väylä: Karjaa-Hanko -rataosan ajolanka jännitteelliseksi kesäkuussa

Karjaa-Hanko -rataosalla käynnissä oleva radan sähköistysurakka on edennyt suunnitellun aikataulun mukaan. Radan yläpuolelle rakennettu ratajohto tulee jännitteelliseksi 30.6.2023. Sähköistysurakka on osa Väyläviraston Hyvinkää-Hanko -radan sähköistystäja tasoristeyksien parantamista.

Karjaan ja Hangon väliselle rataosuudelle on tehty radan sähköistykseen liittyviä asennus- ja muutostöitä kesästä 2021 alkaen. Osana asennustöitä rautatien varrelle on pystytetty sähköratapylväitä ja radan yläpuolelle on rakennettu sähköjunan kulkemisen mahdollistavat ratajohtorakenteet.

Rautatiealueella luvatta liikkuminen on kiellettyä ja radan läheisyydessä on noudatettava aina erityistä varovaisuutta. Sähköradassa ja sen rakenteissa oleva suurjännite on hyvin voimakas ja rautatiellä asiattomasti liikkuminen on hengenvaarallista.

- Etenkin korkeiden erikoiskuljetusten kanssa tasoristeyksiä ylittäessä on huomioitava radan yläpuolella kulkeva jännitteellinen ajolanka. Ajolangan saa alittaa maksimissaan 4,5 metriä korkealla kuljetuksella, projektipäällikkö Harri Sakki Väylävirastosta muistuttaa.

Sähköistysurakan työt jatkuvat Karjaan ja Hangon välillä. Urakan on tarkoitus valmistua vuoden 2023 loppuun mennessä. Karjaan ja Hangon välisen henkilöjunaliikenteen korvaava bussiyhteys jatkuu vuoden 2023 loppuun saakka. Kokonaisuudessaan Hyvinkään ja Hangon välisen rataosan sähköistyksen sekä turvallisuutta lisäävien tasoristeysten muutostöiden on tarkoitus valmistua vuonna 2024.

Tampereen Ratikan viheralueita kehitetään pölyttäjäystävällisiksi

Tampereen Ratikan viheralueita kehitetään pölyttäjäystävällisiksi

HSL: Pikaraitiolinjan 15 viimeistelytöitä tehdään kesällä

HSL: Pikaraitiolinjan 15 viimeistelytöitä tehdään kesällä