Väylä: Karjaa-Hanko -rataosan sähköistys on valmistunut

Väylä: Karjaa-Hanko -rataosan sähköistys on valmistunut

Väyläviraston Hyvinkää-Hanko -ratahankkeeseen kuuluva sähköistysurakka Karjaan ja Hangon välisellä rataosalla on pieniä viimeistelytöitä vaille valmis. Tällä viikolla Karjaa-Hanko-rataosalla tehdään koeajo lähijunaliikenteen kalustolla. Kaupallisen liikenteen aloittaminen rataosuudella vaatii vielä Traficomin käyttöönottoluvan.

Hangon ja Karjaan välisellä rataosalla käynnissä ollut sähköistysurakka on saatu viimeisiä viimeistelytöitä lukuun ottamatta valmiiksi. Urakan rakennustyöt aloitettiin loppuvuonna 2021 ja työt ovat valmistuneet aikataulun mukaisesti ja suunnitellusti.  

- Sähköistystöiden valmistuttua Karjaa−Hanko -rataosa on nyt liikennöitävässä kunnossa. Kaupallisen liikenteen aloittaminen vaatii kuitenkin vielä käyttöönottoluvan, projektipäällikkö Harri Sakki Väylävirastosta toteaa.

Kaupallisen liikenteen aloittamisen vaativa käyttöönottolupaprosessi on parhaillaan käynnissä Liikenne- ja viestintäviraston eli Traficomin kanssa. Käyttöönottolupa on tarkoitus saada vuoden 2023 loppuun mennessä.

Karjaa−Hanko -rataosalla suoritetaan koeajo perjantaina 17.11. Koeajo tehdään Sm4-lähijunakalustolla.

- Jatkossa ajamme Karjaan ja Hangon välisen junaliikenteen lähijunilla. Ennen rataosan sähköistystä reitillä olivat käytössä kaukoliikenteen kiskobussit. Kerromme liikenteen aloituksesta lisää ja tuomme junaliput myyntiin mahdollisimman pian sen jälkeen, kun Traficom on antanut luvan ottaa rata käyttöön, VR:n lähiliikennejohtaja Anu Punola sanoo.

Hyvinkään ja Karjaan välisellä rataosalla sähköistysurakka jatkuu vuonna 2024. Hyvinkää−Hanko -rataosan sähköistystyöt valmistuvat kokonaisuudessaan ensi vuoden loppuun mennessä. 

 VR voitti raideliikennekilpailutuksen Ruotsissa

VR voitti raideliikennekilpailutuksen Ruotsissa

Yle: Veturinkuljettajaksi lähes yhtä hankala päästä kuin lääkäriksi

Yle: Veturinkuljettajaksi lähes yhtä hankala päästä kuin lääkäriksi