Väylä: Laurila-Tornio -rataosuus saa sähköt marraskuussa
Väyläviraston Laurila-Tornio-Haaparanta -rataosan sähköistyshankkeessa on käynnissä sähköistysurakka, joka kattaa koko rataosuuden Keminmaan Laurilasta Ruotsin Haaparannalle. Sähköradan jännitteet Laurilasta Tornioon kytketään päälle 11.11. Urakan sähköistystyöt jatkuvat vielä Haaparannan puolella noin kilometrin verran. Rautatien läheisyydessä liikkuessa tulee muistaa sähköistetyssä radassa kulkeva hengenvaarallinen suurjännite.
Osana Keminmaan Laurilan ja Haaparannan välisen sähköistysurakan asennustöitä radan varrelle on rakennettu erilaisia sähköistettyyn rataan liittyviä rakenteita. Rautatien varrelle on pystytetty sähköratapylväitä ja radan yläpuolelle on rakennettu sähköjunan kulkemisen mahdollistavat ratajohtorakenteet. Urakassa on asennettu rautatien yläpuolella kulkeva ratajohtorakenteisiin kuuluva ajolanka Laurilasta Tornioon.
Sähköistetyssä radassa ja sen rakenteissa kulkee hyvin voimakas 25 000 voltin suurjännite ja sähkö voi hypätä ajolangasta kauaksi. 25 000 voltin suurjännite on jopa sata kertaa suurempi kuin kodin pistorasiassa. Sähköradan jännite on päällä aina, vaikka junaa ei näkyisi.
- Radan läheisyydessä on noudatettava aina erityistä varovaisuutta. On syytä muistaa, että rautatiellä asiattomasti liikkuminen on kiellettyä ja hengenvaarallista. Rautatien vaaroista on hyvä keskustella lasten ja nuorten kanssa. Etenkin sähköistetyn radan vaaroja on tarpeen käydä läpi, kun aiemmin sähköistämätön rataosuus on saamassa sähköt, projektipäällikkö Terhi Honkarinta Väylävirastosta toteaa.
Rataosuudella Laurilasta Tornioon on tasoristeyksiä, joita ylittäessä tulee huomioida jännitteellinen ajolanka. Ajolangan saa alittaa maksimissaan 4,5 metriä korkealla ajoneuvolla.
Sähköistysurakkaa jatketaan loppuvuoden aikana Suomen ja Ruotsin rajalta Haaparannan suuntaan. Urakassa sähköistettävää raidetta on Ruotsin puolella noin kilometrin verran.