VR petrasi tulostaan alkuvuonna
VR-konsernin kannattavuus parani tammi−kesäkuussa, jolloin liikevoitto oli 52,9 (36,8 vuonna 2017) miljoonaa euroa.
- Puolivuotiskauteen on mahtunut paljon: hankimme katsauskauden aikana A+luottoluokituksen Standard&Poor’silta osana HSL-kilpailutukseen valmistautumista, käynnistimme merkittävät panostukset tavaraliikenteen asiakaskokemuksen parantamiseksi mm. investoimalla 200 uuteen raakapuuvaunuun. Koko VR-konsernin liikevaihto pysyi kasvu-uralla ja kannattavuus parani, toimitusjohtaja Rolf Jansson kertoo.
Tammi−kesäkuun liikevaihto oli 607,2 miljoonaa euroa (601,4). Liikevaihto kasvoi viime vuodesta 1,0 prosenttia. Liiketulos sisälsi omaisuuden myyntivoittoja 15,5 (2,1) miljoonaa euroa, joissa merkittävimpänä eränä oli Tampereen asemaan liittyvän kiinteistön myynti Finnparkille. Omaisuuden myyntivoitoilla oikaistu liikevoitto oli 37,4 (34,7) miljoonaa euroa, kasvua 8 prosenttia. Katsauskauden nettotulos oli 36,0 (24,7) miljoonaa euroa.
Matkustajaliikenteen liikevaihto oli 271,7 (271,2) miljoonaa euroa. Se kasvoi tammi−kesäkuussa 0,2 prosenttia. Liikevaihdon kasvuun vaikuttivat myönteisesti etenkin kotimaan kaukoliikenteen sekä VR lähiliikenteen kasvaneet matkustajamäärät ja ravintolaliiketoiminnan kasvu, mutta sitä hillitsivät HSL-lisäalennukset ja VR Lähiliikenteen lipunhintojen alennukset sekä alentuneet autoliikenteen volyymit. Matkustajaliikenteen katsauskauden liikevoitto oli 23,3 (25,7) miljoonaa euroa. Liikevoitto aleni vertailukaudesta lähiliikenteessä toteutettujen alennusten takia.
Junaliikenteessä tehtiin yhteensä 43,0 miljoonaa matkaa (42,0). Matkojen määrä kasvoi tammi−kesäkuussa 2,5 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Kotimaan kaukoliikenteen matkustajamäärät jatkoivat vahvaa kasvua ja kasvu oli 5,8 prosenttia. Markkinaehtoisessa liikenteessä matkamäärät kasvoivat 8,6 prosenttia, pääyhteysväleillä jopa 10,8 prosenttia.
Uusittu ravintolavaunukonsepti on tuonut merkittävää lisämyyntiä junaravintoloille, kasvua tehtiin edellisvuodesta 15 prosenttia. Suomen ja Venäjän välisessä liikenteessä Allegro-matkojen määrä laski 3,7 prosenttia, mihin pääsyynä on ruplan heikentyminen suhteessa vertailukauteen. Kesäkuussa matkojen määrä oli korkealla tasolla jalkapallon MM-kilpailujen ansiosta. Lähiliikenteen matkamäärät olivat 36,4 (35,7) miljoonaa matkaa, kasvua 2,0 prosenttia.
Linja-autoliikenteessä tehtiin 19,0 (21,5) miljoonaa matkaa. Matkamäärät alenivat 11,8 prosenttia. Vertailuvuoden liikevaihtoa ja matkamääriä kasvatti Länsi-Metron viivästymisen vuoksi ajettu korvausliikenne.
VR Transpointin liikevaihto oli tammi−kesäkuussa 205,4 (194,9) miljoonaa euroa, kasvua 5,4 prosenttia vertailukaudesta. Liikevaihtoa lisäsivät kasvaneiden kuljetusmäärien ohella uudet logistiikkapalvelut. Liikevoitto laski hieman ja oli 15,1 (16,7) miljoonaa euroa. Junaliikenteen tonnit kasvoivat 4,3 prosenttia vertailukaudesta ja olivat 19,6 (18,8) miljoonaa tonnia. Vastaavasti junaliikenteen tonnikilometrit kasvoivat 10,5 prosenttia. Metsäteollisuuden vahva vire, sellun lisäkapasiteetti sekä Suomen ja Venäjän yleinen hyvä talouskehitys sekä sitä kautta transitoliikenteen kasvu ovat pääsyitä volyymien kasvuun.
VR Transpoint kasvatti vaunumääränsä katsauskaudella saneeraamalla noin 100 käytöstä poistettua raakapuuvaunua. Lisäksi VR Transpoint vastaa kasvaneeseen raakapuukuljetusten kysyntään hankkimalla 200 uutta raakapuuvaunua. Kesäkuussa päätetyllä investoinnilla saavutetaan merkittävä lisäkapasiteetti jo sesongille 2018-2019. Investointiin sisältyy optio 100 lisävaunusta.
VR Trackin liikevaihto laski vertailukaudesta 4,8 prosenttia ja oli 125,1 miljoonaa euroa (131,3). Liikevaihdon laskun pääsyynä oli rakentamisen projektien vähäisempi määrä Ruotsissa ja rakentamiskauden myöhempi aloitusajakohta kuluvana vuonna suhteessa vertailuvuoteen. VR Trackin liikevoitto oli tammi-kesäkuussa 1,1 (0,1) miljoonaa euroa.
Kauden tärkeimpiä tapahtumia olivat rakentamisen nyt jo käynnissä olevien Misi-Kemijärvi välin päällysrakenne- sekä Raaseporin matkakeskus -urakoiden voitot. Kunnossapidossa tehtiin sopimus Liikenneviraston kanssa ratakunnossapitoalue 7:n optiovuosien käyttämisestä ja kunnossapitoalueen 2 allianssissa sovittiin toiseen vaiheeseen siirtymisestä.
Tampereen raitiotieallianssissa tehtiin yhdessä YIT:n, Pöyryn ja Tampereen kaupungin kanssa sopimus kehitysvaiheesta 2. Suunnittelussa työt jatkuivat vilkkaana mm. Tampereen raitiotie- ja Raidejokeri-alliansseissa käyttöasteen ollessa korkealla tasolla. Ratamateriaalipalvelut keskitettiin uuteen logistiikkakeskukseen Tampereelle.
VR:n mukaan koko vuoden liikevaihdon ja liiketuloksen odotetaan paranevan edellisvuodesta. Matkustajaliikenteessä alkuvuoden hyvän matkustajamäärien kehityksen junaliikenteessä odotetaan jatkuvan. Samoin VR Transpointin loppuvuoden volyymikehityksen odotetaan säilyvän myönteisenä.