HS: Pikaratikan onnettomuuksien syynä kuljettajien väsymys -”Todella suuri turvallisuus­riski”

HS: Pikaratikan onnettomuuksien syynä kuljettajien väsymys -”Todella suuri turvallisuus­riski”

Helsingin Sanomien mukaan pikaratikan onnettomuuksissa Espoossa ja Helsingissä loppuvuonna 2024 syynä tai myötävaikuttavana tekijänä oli kuljettajien väsymys.

- Onnettomuustutkintakeskus Otkesin tutkinnanjohtaja Lasse Laatan mukaan työvuorojärjestelmä altistaa kuljettajia väsymykselle. Väsyneenä työskentely on muodostunut normaaliksi käytännöksi.

- Raitioliikenteessä väsymys on todella suuri turvallisuusriski, sillä siellä ei ole kuljettajia avustavia järjestelmiä, kuten vaikka rautatieliikenteessä on. Kuljettajan vireyskykyä valvova järjestelmä reagoi vasta korkealla kynnyksellä nukahtamiseen, Laatta toteaa.

Raitiovaunun kuljettajia edustavan Raide-, energia-, liikenne- ja kiinteistöalojen ammattilaiset JHL ry:n puheenjohtaja Petri Lillqvist on tyytyväinen OTKESin perusteelliseen raporttiin ja siinä esiin nostettuun kritiikkiin kuljettajien työvuoroista..

- Työvuorojen suunnittelussa Kaupunkiliikenne Oy korostaa kolmea asiaa: tehokkuutta, tehokkuutta ja tehokkuutta, itsekin seitsemän vuotta raitiovaununkuljettajana Kaupunkiliikenne Oy:ssä ja HKL:ssä toiminut Lillqvist sanoo.

(Kuvituskuva)

VR:n kaukoliikenteessä saavutettiin uusi matkustajaennätys - Lokakuussa myytiin lähes 2,1 miljoonaa lihapullaa

VR:n kaukoliikenteessä saavutettiin uusi matkustajaennätys - Lokakuussa myytiin lähes 2,1 miljoonaa lihapullaa

HS: Espoo kannattaa Turun tunnin junaa

HS: Espoo kannattaa Turun tunnin junaa