Traficom: Suomeen Euroopan turvallisin raideliikenne
EU:n rautatieturvallisuutta kehitetään jäsenvaltioissa käyttöön otettavilla kansallisilla turvallisuussuunnitelmilla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on hyväksynyt Suomen ensimmäisen kansallisen raideliikenteen turvallisuussuunnitelman, joka määrittää yhteiset kansalliset suuntaviivat Suomen raideliikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Suunnitelma kattaa rautatiejärjestelmän lisäksi kaupunkiraideliikenteen. Turvallisuussuunnitelman visio ulottuu vuoteen 2035 ja tähtää siihen, että Suomen raideliikenne on silloin Euroopan turvallisinta.
Traficomin mukaan tavoitteena on systematisoida kansallista raideliikenneturvallisuuden edistämiseksi tehtävää työtä. Turvallisuussuunnitelma sisältää turvallisuusvision, sen toteutumiseen tähtäävät kansalliset turvallisuustavoitteet sekä tavoitekohtaisia toimenpiteitä. Turvallisuussuunnitelma on laadittu vuosille 2025‒2027 ja sen toteutumista tullaan seuraamaan vuosittain.
Kansallinen turvallisuussuunnitelma on valmisteltu kiinteässä yhteistyössä alan toimijoiden kanssa mm. työpajatyöskentelyä hyödyntäen.
-Turvallisuuden kehittäminen on keskeinen osa jokaisen raideliikenteen toimijan työtä. Kansallinen raideliikenteen turvallisuussuunnitelma korostaa turvallisuuden kehittämisen yhteistä suuntaa ja tavoitteena on, että kukin Suomessa toimiva raideliikennetoimija sitoutuu suunnitelmaan toteuttaen sen toimenpiteitä osana omaa toimintaansa yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Suunnitelman avulla pyrimme varmistamaan, että toimijoilla on yhteinen käsitys keskeisistä toimista Suomen raideliikenteen turvallisuuden parantamiseksi, maaliikennejohtaja Heidi Niemimuukko toteaa.
Raideliikenteen toimijoiden tulisi huomioida turvallisuussuunnitelman tavoitteet ja toimenpiteet omia toimintasuunnitelmia tehdessään. Toimijat raportoivat turvallisuussuunnitelman toimenpiteiden edistämisestä Traficomille vuosittain. Traficom päivittää turvallisuussuunnitelmaa tarvittaessa vuosittain etenkin toimenpiteiden osalta ‒ esimerkiksi jo käynnissä olevia toimenpiteitä vahvistaen tai uusia toimenpiteitä kehittäen.
Kansallisen turvallisuussuunnitelman visio ulottuu vuoteen 2035 ja tähtää siihen, että Suomen raideliikenne on silloin Euroopan turvallisinta. Lisäksi pyritään siihen, ettei kukaan kuole tai loukkaannu vakavasti raideliikenteessä tai siitä johtuen, ja että raideliikennejärjestelmä on turvallinen ja toimintakykyinen kaikissa tilanteissa.
Vision toteutumiseksi raideliikenteen turvallisuutta pyritään kehittämään monipuolisesti huomioiden niin eri toimintaympäristöt kuin käyttäjäryhmät sekä tarve vahvistaa raideliikennejärjestelmän kykyä kohdata erilaisia häiriöitä ja kykyä selvitä niistä turvallisuudesta tinkimättä. Turvallisuussuunnitelmassa korostuu eri toimijoiden keskinäisen yhteistyön tärkeys.
Kansallinen turvallisuussuunnitelma koostuu vision toteutumista edistävistä kansallisista turvallisuustavoitteista sekä tavoitekohtaisista toimenpiteistä.
Kansalliset turvallisuustavoitteet konkretisoivat, miten kohti kansallista turvallisuusvisiota voidaan edetä.
- Raideliikennejärjestelmä on turvallinen liikennöidä ja käyttää, ja turvallisuutta parannetaan jatkuvasti.
- Raideliikenteen turvallisuuskulttuuria vahvistetaan.
- Riskienhallinta on vaikuttavaa.
- Raideliikennejärjestelmän toimijat ylläpitävät ja lisäävät osaamistaan.
- Raideliikennejärjestelmää uudistetaan turvallisesti ja tietoon perustuen.
Turvallisuustavoitteiden toteutumista seurataan niiden alle kuuluvien toimenpiteiden etenemisen avulla. Tämän hetken suunnitelma sisältää 12 toimenpidettä sekä niihin liittyviä tarkentavia toimia.
- Tavoitteena on, että turvallisuussuunnitelman yksityiskohtaisuutta ja tavoitteiden seurantaa kehitetään tulevina vuosina. Yksityiskohtaisuuden lisääntyessä yksittäisten toimijoiden roolit ja vastuut toimenpiteiden toteuttamisessa tulevat selvemmiksi. Mittareiden määrittäminen puolestaan selkeyttää tavoitteiden ja toimenpiteiden seurantaa sekä toimenpiteiden vaikuttavuuden arviointia, raideliikenneosaston päällikkö Kaisa Sainio kertoo.
Nyt hyväksytyn turvallisuussuunnitelman määrittämisessä hyödynnettiin olemassa olevia liikenneturvallisuuteen liittyviä suuntaviivoja, valvonnan ja muun toiminnan kautta kerättyä tietämystä raideliikenteen keskeisistä riskeistä ja turvallisuuspoikkeamista sekä turvallisuussuunnitelmaan liittyviä sidosryhmäkeskusteluja.