Liikenne- ja viestintävirastolle esitetään oikeutta keskeyttää tai rajoittaa raideliikennettä - Ammattiliitot huolissaan lakimuutosten turvallisuusvaikutuksista

Liikenne- ja viestintävirastolle esitetään oikeutta keskeyttää tai rajoittaa raideliikennettä - Ammattiliitot huolissaan lakimuutosten turvallisuusvaikutuksista

Hallitus esittää muutoksia raideliikennelakiin ja liikennepalvelulakiin. Muutokset johtuvat EU:n neljännen rautatiepaketin nojalla annetuista täytäntöönpanoasetuksista. Lisäksi Liikenne- ja viestintävirastolle esitetään oikeutta keskeyttää raideliikenne tai rajoittaa sitä vakavissa normaaliolojen häiriötilanteissa, kuten koronaviruksen aiheuttamissa poikkeuksellisissa olosuhteissa. Esitys annettiin eduskunnalle torstaina.

Hallitus esittää, että osa Liikenne- ja viestintäviraston kalusto- sekä rautatieinfrastruktuurirekisterien ylläpitoon liittyvistä tehtävistä siirtyisi EU-lainsäädännön edellyttämällä tavalla virastolta EU:n rautatievirastolle.

Lakiehdotuksilla pyritään selventämään lupavaatimuksia. Turvallisuustodistusta ei jatkossa edellytettäisi sellaiselta kalustoyksikön liikuttamiselta, jolloin kalustoa siirretään ja jota varten rataverkko tai sen osa on suljettu muulta liikenteeltä.

Liikkuvan kaluston lupakirjaa ei puolestaan vaadittaisi vaihtotyöliikenteessä, jos liikennöinti tapahtuu liikennepaikan sisällä, yksityisraiteella tai yksityisraiteen ja valtion rataverkon ensimmäisen liikennepaikan välillä.

Hallituksen esitykseen sisältyy säännösmuutos, jonka nojalla Liikenne- ja viestintävirasto voisi keskeyttää raideliikenteen tai rajoittaa sitä vakavassa normaaliolojen häiriötilanteessa tai jos raideliikennejärjestelmän turvallisuus, ihmisen henki tai terveys on uhattuna.

Muutos on osa kokonaisuutta, jonka avulla jatkossa pyritään varautumaan koronaepidemian kaltaisiin poikkeustilanteisiin normaalin lainsäädännön antamilla valtuuksilla ilman, että olisi turvauduttava valmiuslakiin. Vastaavanlaisia muutoksia liikennealan lakeihin on valmisteilla myös muiden kulkumuotojen osalta.

Eduskunta aloittaa lakiesityksen käsittelyn. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.2. 2021. Kalustoyksiköiden rekisteröintiä koskevat säännökset tulisivat voimaan kuitenkin vasta 16.6. 2021 EU-lainsäädännön edellyttämällä tavalla. 

Rautatiealan Unioni RAU ja Raideammattilaiset JHL ovat huolestuneita ehdotettujen muutosten liikenneturvallisuusvaikutuksista. Lain 69 §:n mukainen ilman lupakirjaa tarkoitettu liikennöinti esitettiin rajattavaksi selkeästi vain vaihtotyöliikennettä koskemaan.

Esitetyt kriittiset huomiot on otettu hallituksen esityksen jatkovalmistelussa huomioon niin, että hallituksen esityksestä on saatujen lausuntojen jälkeen jätetty pois alun perin raideliikennelakiin ehdotettu soveltamisalan rajausta koskeva 2 §:n muutos ja samalla 18 §:ää on muutettu niin, että se selkeästi nyt koskee vain voimassa olevan raideliikennelain 32 §:n mukaista kalustoyksiköiden siirtotyötyyppistä liikkumista, jossa kalustoyksikköä liikutetaan sen kuormaamiseen, radan kunnossapitoon tai muihin huoltopalveluihin liittyen ja rataverkon haltija tai haltijat ovat sulkeneet rataverkon muulta liikenteeltä tai muuten ohjeistaneet liikuttamisen menettelyt.

Liikenteen palveluista annetun lain 69 §:ää on muokattu lausuntojen pohjalta niin, että ilman lupakirjaa tapahtuvassa liikennöinnissä on kyse vain vaihtotyöliikenteestä ja ilman lupakirjaa tapahtuvasta liikenteestä ja siihen käytettävästä alueesta on sovittu rautatieliikenteen harjoittajan ja rataverkon haltijan kesken.

Pori-Mäntyluoto -radalla alkaa syksyllä ratapölkkykokeilu

Pori-Mäntyluoto -radalla alkaa syksyllä ratapölkkykokeilu

Liittojohtajat tapasivat omistajaohjausministerin - Yhteinen huoli ympäristöystävällisen junaliikenteen tulevaisuudesta

Liittojohtajat tapasivat omistajaohjausministerin - Yhteinen huoli ympäristöystävällisen junaliikenteen tulevaisuudesta