Tampereen Ratikalle tilataan lisää vaunuja Pirkkala-Linnainmaa -reitille

Tampereen Ratikalle tilataan lisää vaunuja Pirkkala-Linnainmaa -reitille

Tampereen Ratikan reitti laajenee seuraavaksi kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata. Tampereen Raitiotie Oy on allekirjoittanut Škoda Transtech Oy:n kanssa sopimuksen uusien vaunujen tilaamisesta palvelemaan laajenevan Ratikkareitin matkustajien tarpeita. Kyseessä on Tampereen Ratikan vaunusopimuksen optioiden käyttäminen.

Tampereen Ratikan kalustoa täydennetään uuden vaunutilauksen myötä seitsemällä pitkällä, 47-metrisellä, ForCity Smart Artic X45 -mallin Ratikalla. Lisäksi Tampereen Raitiotie Oy tilaa yhden kymmenen metrin mittaisen lisämoduulin liitettäväksi nykyisiin ForCity Smart Artic X34 -vaunuihin. Uuden tilauksen myötä Tampereen Ratikalla tulee olemaan kuusitoista 37-metristä vaunua ja yhdeksäntoista pitkää, 47-metristä vaunua.

Tampereen Raitiotie Oy ja Škoda Transtech Oy ovat solmineet jo aiemmin kaksiosaisen sopimuksen yhdentoista lisämoduulin hankinnasta Tampereelle. Valmistus alkaa vuonna 2025. Ensimmäisessä vaiheessa Tampereelle saadaan lisämoduulista prototyyppi. Lisäosa tullaan liittämään Škoda Transtech Oy:n vaunutehtaalla johonkin nykyisistä Tampereen Ratikoista keväällä 2026, jonka jälkeen sillä suoritetaan Tampereella tyyppitestejä loppuvuoden 2026 ajan. Kun lisämoduulin prototyyppi on todennettu kaikin puolin toimivaksi, Škoda Transtech Oy aloittaa 10-metristen lisämoduulien valmistamisen.

Ensimmäinen pitkä vaunu toimitetaan Tampereelle alkuvuodesta 2027. Toimitukset jatkuvat pitkien vaunujen osalta kesälle 2027. Nykyisten lyhyempien vaunujen pidennykset aloitetaan kesällä 2027 ja työ kestää vuoden verran. Ensimmäiset pitkät raitiovaunut tullaan näkemään matkustajaliikenteessä 2027.

- Pidempien vaunujen tilaaminen on liikennöinnin sujuvuuden ja matkustajapalvelun näkökulmasta järkevää. Pidemmissä vaunuissa matkustajakapasiteetti on yli 30 prosenttia suurempi kuin lyhyemmissä vaunuissa, sillä vaunuun mahtuu 264 henkilön sijaan jopa 345 henkilöä. Suuremman matkustajakapasiteetin ansiosta Ratikka voi liikennöidä koko linjastolla optimaalisella 7,5 minuutin vuorovälillä, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo.

Vaunutilauksen kokonaiskustannukset ovat noin 45 miljoonaa..

- Tampere näyttää esimerkkiä kaupungeille ympäri maailmaa investoimalla kestävään ja tehokkaaseen julkiseen liikenteeseen. Olemme ylpeitä syventäessämme yhteistyötämme Tampereen Raitiotie Oy:n kanssa, rakentaen jo käytössä olevien raitiovaunujen menestyksen pohjalta. Olemme sitoutuneet tukemaan heidän visiotaan innovatiivisilla ratkaisuilla, jotka lisäävät kapasiteettia ja säilyttävät yhteensopivuuden olemassa olevan kaluston kanssa. Tämä kumppanuus osoittaa, kuinka älykäs suunnittelu ja yhteistyö voivat vastata kasvavien kaupunkien tarpeisiin, Škoda Groupin Länsi- ja Pohjois-Euroopan aluejohtaja Jan Harder toteaa.

Traficom: Suomeen Euroopan turvallisin raideliikenne

Traficom: Suomeen Euroopan turvallisin raideliikenne

Otkes: Yhteistoiminta ontuu raakapuun kuormauspaikoilla

Otkes: Yhteistoiminta ontuu raakapuun kuormauspaikoilla