Otkes: Yhteistoiminta ontuu raakapuun kuormauspaikoilla
Onnettomuustutkintakeskus Otkes on saanut valmiiksi tutkinnan vaihtotyönjohtajan kuolemaan johtaneesta tasoristeysonnettomuudesta Kurkimäen raakapuun kuormauspaikalla helmikuussa 2024.
Onnettomuus tapahtui, kun tyhjiä raakapuuvaunuja työntänyt vaihtotyöyksikkö törmäsi tasoristeystä ylittävään puutavara-ajoneuvoyhdistelmään varoituslaitteettomassa tasoristeyksessä. Taustalla vaikuttivat ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan havainnointivirhe sekä vaihtotyönjohtajan tulkinta autonkuljettajan aikeista.
- Tämä tutkinta nostaa esille sen tosiasian, että raakapuun kuormauspaikoilla ei ole tällä hetkellä toimijaa, joka yhteensovittaisi eri toimintoja ja joka vastaisi kuormauspaikkojen kokonaisturvallisuudesta. Raakapuun lastauspaikoilla toimii useita eri toimijoita, jotka eivät tunne toistensa toimintaa saatikka osaa huomioida oman työnsä vaikutusta muihin – tai turvallisuuteen yleensä. Yhteistyömenettelyt ja yhteiset viestintätavat uupuvat, jolloin tehdään niin sanottuja ad hoc ratkaisuja. Tässä onnettomuudessa lopputulema oli huonoin mahdollinen, koska yksi työntekijä kuoli, tutkinnanjohtaja Lasse Laatta sanoo.
Onnettomuustutkintakeskuksen suositukset tutkinnasta koskevat sekä raakapuun kuormauspaikkojen kokonaisturvallisuuden että suunnittelun kehittämistä. Tasoristeyksiä alueella tulisi välttää. Mikäli niitä on alueella, Onnettomuustutkintakeskus suosittaa määrittämään niille turvallisuusvaatimukset. Esimerkiksi raakapuun määrän maksimointi ei saa olla ainoa suunnittelua ja toimintaa ohjaava tekijä.
- Sinänsä onnettomuus oli hyvinkin tavanomainen tasoristeysonnettomuus varoituslaitteettomassa tasoristeyksessä. Olemme tutkineet tasoristeysonnettomuuksia aiemmin ja antaneet niiden turvallisuuden parantamiseen suosituksia. Yleisesti tasoristeyksien turvallisuutta on saatu parannettua viimeisten vuosien aikana, mutta työtä on vielä.