RAU: Rautatiepolitiikassa on siirrytty puheiden aikakaudelta tekojen aikaan
Rautatiealan Unioni RAU toteaa, että kuluvalla viikolla uuden hallituksen sekä liikenne- ja viestintäministerin aktiivisuus liikennejärjestelmän kehittämiseksi ja korjaamiseksi on ollut näkyvää.
Hallitus päätti vuoden 2019 toisesta lisätalousarvioesityksestä, jossa perusväylänpidon määrärahatasoon ehdotetaan 40 miljoonan euron korotusta. Kokonaisuudessaan esityksessä ehdotetaan rahoitusta liikenteen kehittämishankkeille yhteensä 352 miljoonan euron valtuutta ja 71 miljoonan euron määrärahaa. Määrärahan käyttökohteista suuri osa on ratahankkeita.
Rautatiealan Unionin puheenjohtaja Tero Palomäki iloitsee, että hallitusohjelmassa mainitut tulevaisuuden investoinnit eivät olleet pelkästään tyhjiä aikomuksia vaan konkretiaa.
- Nyt esitellyt hankkeet kertovat siitä, että raideliikenteen ja suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn parantamiseksi lähdetään tekemään töitä määrätietoisesti. Henkilöliikenteen matka-aikojen nopeuttamista ei ole unohdettu.
Palomäki näkee, että toimenpiteillä on positiivinen vaikutus rautateiden työpaikkoihin ja työolosuhteisiin.
Olennainen osa Rautatiealan Unionin tavoitteita on ollut edistää pitkäjänteistä liikennejärjestelmän kehittämistyötä. Palomäki iloitsee siitä, että hallitus on käynnistänyt parlamentaarisen, yli hallituskausien menevän valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnittelun.
- Yli kymmenen vuotta eteenpäin luotaava suunnittelu tuo liikennepolitiikkaan kauan kaivattua pitkäjänteisyyttä ja tavoitteellisuutta. Se mahdollistaa nykyistä paremmin EU:n TEN-T -ydinliikenneverkon rahoitustukien hyödyntämisen. Esimerkiksi naapurimaa Ruotsi on näitä tukia hyödyntänyt omissa liikennehankkeissaan hyvin ansiokkaasti pitkäjänteisen liikennepolitiikan ansioista.