Käräjäoikeus hylkäsi veturinkuljettajien kanteen lähiliikenteen ruokataukoasiassa - RAU vie tuomion hovioikeuteen

Käräjäoikeus hylkäsi veturinkuljettajien kanteen lähiliikenteen ruokataukoasiassa - RAU vie tuomion hovioikeuteen

Lähiliikenteessä työskentelevät veturikuljettajat haastoivat VR-Yhtymän oikeuteen taukokäytännön yksipuolisesta muuttamisesta. Käräjäoikeus on nyt annetussa tuomiossa katsonut, ettei ruokatauko ollut muodostunut hiljaisesti työsuhteiden ehdoksi kevääseen 2021 mennessä. Tällä perusteella se hylkäsi kaikki kantajien vaatimukset.

Käräjäoikeuden ratkaistavaksi annettiin se, onko palkallinen 35 minuutin lounastauko tullut kantajien työsuhteen ehdoksi joko sopimisen tai vakiintumisen kautta.

- Onko kyseinen ehto olennainen ja siitä, onko työnantajalla ollut oikeus muuttaa ehtoa direktio-oikeutensa perusteella sekä käytiinkö VR-Yhtymässä asianmukaiset yhteistoimintaneuvottelut, Rautatiealan Unionin RAUn tiedotteessa todetaan.

Käräjäoikeus toteaa, että palkallista ruokataukoa koskevan käytännön jatkuminen näin pitkään puhuu vahvasti sen puolesta, että siitä on tullut osapuolia sitova työsuhteen ehto, mutta toisaalta työehtosopimuksessa on lukuisista neuvottelukerroista huolimatta pidetty koko ajan voimassa vaihtoehto, jonka mukaan ruokatauko annetaan palkattomana eikä sitä lueta työaikaan.

- Tätä voidaan pitää osoituksena siitä, että työnantaja ei ole tarkoittanut luopua työnjohto-oikeudestaan valita, kumpaa työehtosopimuksen mahdollistamaa taukokäytäntöä veturinkuljettajien työsuhteissa noudatetaan. Noudatetun ruokataukokäytännön pituutta ei siten yksin voida pitää riittävänä perusteena sille, että sen katsottaisiin sitovan osapuolia työsuhteen ehtona, oikeus sanoo.

Kanteen puolesta ja sitä vastaan puhuvia seikkoja punnittuaan käräjäoikeus päätyi siihen lopputulokseen, ettei sen mielestä asiassa ole esitetty perusteita katsoa palkallista ruokataukoa koskeneen käytännön muodostuneen osapuolia sitovaksi työsuhteen ehdoksi kantajien ja VR:n välillä.

Käräjäoikeuden tuomio ei ole vielä lainvoimainen.

- Asian merkittävyyden vuoksi voidaan olettaa, että asian käsittely jatkuu kaikissa mahdollisissa oikeusasteissa ja että kaikista voi tulla erilainen tuomio. Seuraavaksi vuorossa on hovioikeus. Nykyisillä käsittelyajoilla voi mennä peräti kaksi vuotta ennen kuin ratkaisu saadaan hovioikeudesta, RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki kertoo.

VR: Sähkövetoinen tavaraliikenne käynnistyi Uuteenkaupunkiin

VR: Sähkövetoinen tavaraliikenne käynnistyi Uuteenkaupunkiin

Sähköistysurakka aiheuttaa meluhaittaa Raaseporissa ja Hangossa

Sähköistysurakka aiheuttaa meluhaittaa Raaseporissa ja Hangossa