Päätoimittaja kysyy: Onko järkeä vai ei – Neste lihoiksi ja rahat Turun tunnin junaan?

Päätoimittaja kysyy: Onko järkeä vai ei – Neste lihoiksi ja rahat Turun tunnin junaan?

Talouselämän päätoimittaja Jussi Kärki kirjoittaa lehden pääkirjoituksessa, että Orpon hallitus voi tehdä kalliin virheen, jos se myy valtion omaisuutta (osakekurssien ollessa) pohjilla löytääkseen rahaa investointiohjelmaansa.

- Pakkomyynti on ihmisille vihoviimeinen tilanne. Silloin asunnon tai pörssiosakkeet joutuu myymään väärällä hetkellä halvalla. Petteri Orpon (kok.) hallitus on rakentamassa itselleen ansaa, jossa näin voi käydä. Neljän miljardin euron investointiohjelma pääsee vauhtiin vasta, kun rahat siihen on kerätty valtion omaisuutta hyödyntämällä. Orpo toppuutteli huolia Ylellä (9.9).

Kärjen mukaan Turun tunnin juna on Orpon hallituksen lempilapsi, vaikka hintalappu on suuri ja hyödyt pienet.

- Tunti kestää 78 minuuttia, hinta lähes neljä miljardia ja rakentamisesta syntyy päästöjä, joiden korvaamiseen menee jopa 140 vuotta.

- Asvaltti ja raiteet ovat tärkeitä, mutta jotakin älykkäämpää Suomen tarinan pitää olla. Neste on liian arvokas yhtiö vaihdettavaksi ratakiskoiksi.

Pirkko voittoisa Tampereen ratikan tarjouskilpailussa

Pirkko voittoisa Tampereen ratikan tarjouskilpailussa

RAU voitti työnantajan hovioikeudessa - Veturinkuljettajille mittavat korvaukset

RAU voitti työnantajan hovioikeudessa - Veturinkuljettajille mittavat korvaukset