Pirkko voittoisa Tampereen ratikan tarjouskilpailussa

Pirkko voittoisa Tampereen ratikan tarjouskilpailussa

Tampereen Raitiotie Oy on valinnut Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien allianssin palveluntuottajat heti lokakuun alussa käynnistyvään kehitysvaiheeseen. Uuden Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssin palveluntuottajat ovat Pirkko-yritysryhmittymässä kilpailleet suunnitteluyritykset Afry Finland Oy ja Sweco Finland Oy sekä rakentajaosapuolina NRC Group Finland Oy ja YIT Suomi Oy. Hankkeen tilaajaosapuolet ovat Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki sekä Pirkkalan kunta.

PirkkalaL-innainmaa -raitiotien hankintakilpailutus käynnistyi 8. huhtikuuta. Sen aikana käytiin tarkemmat neuvottelut ja allianssimalliin kuuluvat työpajat. Toisen tarjousvaiheen lopussa tarjoajaryhmittymät tekivät lopullisen tarjouksensa, jonka perusteella uuden Pirkkala-Linnainmaa -hankkeen allianssin suunnittelijat ja rakentajat on valittu.

- Nyt voitettu allianssihanke on jälleen erinomainen osoitus henkilöstömme lujasta ammattitaidosta ja kokemuksesta monimuotoisessa raitiotien ja infrarakentamisen ympäristössä. Hankkeesta käytiin kova kilpailu, jossa kokenut ja yhteen hitsautunut tiimimme pärjäsi hienosti sekä tarjousaineiston laadinnassa että työpajoissa, NRC Groupin raitiotiedivisioonan johtaja Jouni Kekäle toteaa.

Uuden allianssin kehitysvaihe alkaa tämän vuoden lokakuussa ja kehitysvaiheen lopulla, lokakuussa 2024, Tampereen ja Pirkkalan valtuustot voivat toteutussuunnitelman perusteella päättää rakentamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta vaiheittain toteuttamisesta. Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien toteutussuunnittelun lähtökohtana on valtuustoissa hyväksytyn hankesuunnitelman 335 miljoonan euron investointikustannusarvio, josta kehitysvaiheen osuus on 13,5 miljoonaa euroa.

Kehitysvaiheen aikana laaditaan toteutussuunnitelma Tampereen Linnainmaalta Pirkkalan Suupalle. Tavoite on, että se on hyväksytty Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa syyskuun 2024 loppuun mennessä. Kehitysvaiheen lopuksi allianssi määrittää raitiotien rakentamisen sitovan tavoitekustannuksen.

- Tarjousvaiheessa suunnitelmia on arvioitu ja työstetty yhdessä tilaajan kanssa. Tämä antaa erinomaisen pohjan jatkotyölle.

Alustava, raitiotien seudullisen yleissuunnitelman mukainen aikatauluarvio on, että mikäli Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättävät raitiotien rakentamisesta loppuvuodesta 2024, raitiotieradan rakentaminen ajoittuisi vuosille 2025–2028. Rakentamisaikataulu täsmentyy nyt alkavan allianssin kehitysvaiheen aikana.

Fenniarailin ensimmäinen sähköveturi saapui Suomeen

Fenniarailin ensimmäinen sähköveturi saapui Suomeen

Päätoimittaja kysyy: Onko järkeä vai ei – Neste lihoiksi ja rahat Turun tunnin junaan?

Päätoimittaja kysyy: Onko järkeä vai ei – Neste lihoiksi ja rahat Turun tunnin junaan?