HS: Kumpi puhuu muunneltua totuutta: pääministeri Orpo vai ministeri Ranne?
Helsingin Sanomien mukaan Länsirata eli Turun tunnin juna on ajautunut kummalliseen tilanteeseen.
- Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) väittää valtion ja kuntien neuvotteluiden keskeytyneen, pääministeri Petteri Orpon (kok.) mukaan neuvottelut jatkuvat. Näkemykset ovat siis ristiriitaiset. Kumpi puhuu totta?
Lehti muistuttaa, että Orpon hallituksen ohjelmassa todetaan, että valtio toteuttaa Turun tunnin juna -hankkeen, joka käsittää Espoo-Salo -oikoradan rakentamisen ja Salo-Kupittaa -yhteysvälin parantamisen. Rakentaminen käynnistyy Espoo-Lohja- ja Salo-Kupittaa -yhteysväleillä.
- Länsiradan ensimmäisen rakentamisvaiheen kustannukset ovat 1,3 miljardia euroa. Alkuperäisen suunnitelman mukaan valtion osuus tästä olisi 400 miljoonaa. Länsiradan varrella olevat kunnat eli Espoo, Turku, Salo, Lohja, Kirkkonummi ja Vihti investoisivat myös 400 miljoonaa. Loput 500 miljoonaa euroa katettaisiin hankeyhtiön hankkimalla ulkoisella rahoituksella.
Lehden mukaan Helsinki ilmoitti kesällä 2024 jäävänsä pois hankkeesta.
Näin ollen muiden kuntien rahoitusosuudet kasvoivat merkittävästi. Mainittakoon vielä, että Länsirata on turkulaisen Orpon lempilapsi, jota hän on ajanut kuin käärmettä pyssyyn. Pääministeri on pannut hankkeen edistämiseen poikkeuksellisen paljon poliittista pääomaansa.