Fenniarailin ensimmäinen sähköveturi saapui Suomeen
Fenniarailin Siemens Mobilitylta tilaama Vectron-sähköveturi on saapunut Suomeen. Veturi saapui laivakuljetuksella Saksasta Hangon satamaan. Kyseessä on ensimmäinen yksityisen rautatieyhtiön sähköveturihankinta Suomessa, jonka myötä Fenniarail tarjoaa asiakkailleen entistä ympäristöystävällisempiä kuljetuksia.
Vectron on saksalaisen Siemensin valmistama moderni neljäakselinen sähköveturi. Veturi on räätälöity Suomen olosuhteisiin ja soveltuu yhtiön tavaraliikenteeseen erityisen hyvin. Yhdellä veturilla pystytään vetämään yli 2 000 tonnia painavia tavarajunia nykyistä vetokalustoa suuremmalla keskinopeudella.
Sähköistämättömillä raiteilla liikkumista varten Vectronissa on ns. last mile-varustelu eli dieselyksikkö, joka mahdollistaa vaunuston siirrot esimerkiksi lastausraiteelle. Veturinkuljettajan suorittamat vaihtotyöt mahdollistava radio-ohjaus ja last mile -varustelun mahdollistama kaksikäyttöisyys näkyvät asiakkaalle tehokkaampina logistisina palveluina, kun erillistä vaihtotyöveturia ei tarvita.
Ympäristötekijät on huomioitu koko veturin elinkaarta ajatellen. Vectronin energiatehokkuus on huippuluokkaa. Veturi kykenee jarrutuksessa palauttamaan energiaa takaisin sähköverkkoon. Veturin ohjausjärjestelmä sekä optimoi energiankäyttöä että neuvoo kuljettajaa parhaan ajotavan valinnassa. Veturin rakenne on modulaarinen ja 98 % painosta on kierrätyskelpoisia materiaaleja.
- Sähköveturi-investoinnin myötä Fenniarail kasvattaa kapasiteettiaan ja vastaa yhteiskunnan ja teollisuuden vaatimuksiin liikenteen vihreästä siirtymästä. Tämä hankinta on historiallinen merkkipaalu Suomen rautatiemarkkinan monipuolistumisessa, Fenniarailin toimitusjohtaja Lauri Helke toteaa.
Seuraavaksi Vectron siirretään viimeisiä varusteluja varten Kouvolan alueelle ja sen kanssa tehdään säätö- ja koulutusajoja syys-lokakuun aikana. Kaupallinen liikenne veturilla on tarkoitus aloittaa marraskuussa 2023.