Mielipide: Laitureiden pidentäminen ainoa ratkaisu Länsimetron ruuhkiin
Lukija kirjoittaa Helsingin Sanomissa, että suuret liikenneinvestointihankkeet pitäisi aina suunnitella vähintään useiden vuosikymmenien aikajänteellä ja mahdollinen liikennemäärän kasvu huomioiden.
- Länsimetron rakennuskustannuksissa pyrittiin lyhytjänteisesti säästämään, kun laitureista tehtiin 90 metrin mittaisia, vaikka vanhoilla asemilla laiturit ovat 135-metrisiä. Näin ollen metroa joudutaan nykyään ajamaan kahdella vaunuparilla aiemman kolmen vaunuparin sijasta.
- Ajateltiin, että metron automatisointi hoitaa ongelman tiheämmillä vuoroväleillä.
Kirjoittajan mukaan metron liikenne on kuitenkin jo ruuhkautumassa ja ongelman ratkaisuksi on ehdotettu muun muassa ylimääräisiä kääntöraiteita.
- Pitkällä aikavälillä ainoa järkevä ratkaisu länsimetron ruuhkaongelmaan on kaikkien metroasemien laitureiden pidentäminen mahdollisimman nopealla aikataululla 135-metrisiksi eli kolmella vaunuparilla liikennöitäviksi.