Liikennevirasto: Länsimetro vähensi Länsiväylän liikennettä

Liikennevirasto: Länsimetro vähensi Länsiväylän liikennettä

Länsiväylän liikenne on vähentynyt noin 4,6 prosenttia Länsimetron avaamisen jälkeen. Tiputus johtuu suurimmaksi osaksi linja-autoliikenteen dramaattisesta vähentymisestä. Henkilöautoliikenne on supistunut lähes prosentin.

Liikennevirasto selvitti, miten Länsimetron avautuminen on vaikuttanut Länsiväylän liikenteen määrään. Tulokset ovat osittain ennakoituja.

- Meitä ei yllättänyt, että Länsiväylällä kulkeneiden linja-autojen määrä romahti samalla, kun monet bussilinjat katosivat, Liikenneviraston analytiikka-asiantuntija Pekka Kinnunen sanoo.

Linja-autoliikenteen vähentyminen ei kuitenkaan selitä kokonaan liikennemäärän pudotusta. Henkilöautoliikenne vähentyi noin 0,9 prosentilla ja kuorma-autoliikenne reilulla 20 prosentilla.

- Näiden tulosten pohjalta näyttäisi siltä, että ainakin osa autoilijoista on siirtynyt auton ratista metron kyytiin. Mitään valtavaa henkilöautoilusta luopumista Länsiväylällä ei ole kuitenkaan tapahtunut.

Liikennevirasto selvitti Länsiväylän liikenteen muutokset liikenteen automaattisten mittauspisteiden (LAM) keräämän datan perusteella. Mittauspaikaksi valittiin Hanasaaren LAM-piste.

Vertailujaksoina olivat 1.1–30.4. 2017 ja 1.1.–30.4. 2018 aikajaksojen liikennemäärät. Vuosia ei vertailtu keskenään päivämääräkohtaisesti, vaan käsittelyssä otettiin huomioon viikonpäivien vaihtelut. Maanantaita verrattiin siis maanantaihin ja lauantaita lauantaihin.

- Lopputuloksena syntyi vertailutietoa, josta voi nähdä Länsiväylän liikennemäärien vähentyneen Länsimetron avaamisen jälkeen. Koska liikenteen volyymit ovat suuria, pienet prosentit merkitsevät paljon. Esimerkiksi 0,9 prosentin tiputus henkilöautoliikenteessä tarkoittaa, että mittauspisteen ohi ajoi tämän vuoden tammi-huhtikuussa lähes 90 000 ajoneuvoa vähemmän kuin samoina kuukausina viime vuonna.

TP: Valtion omistajuuteen nykyistä strategisempi ote - VR:n pilkkominen nostaa kustannuksia

TP: Valtion omistajuuteen nykyistä strategisempi ote - VR:n pilkkominen nostaa kustannuksia

Luottoluokittaja: VR-Yhtymä on vakavarainen

Luottoluokittaja: VR-Yhtymä on vakavarainen