Liikennevirasto: Länsimetro vei bussit Länsiväylältä

Liikennevirasto: Länsimetro vei bussit Länsiväylältä

Länsimetron valmistumisesta on nyt vuosi. Liikennevirasto on selvittänyt, miten metron saapuminen Espooseen on vaikuttanut Länsiväylän liikenteeseen. Mittaustietojen perusteella liikennemäärä on tippunut vuoden aikana noin 4,6 prosentilla. Muutos johtuu suurimmaksi osaksi linja-autoliikenteen vähenemisestä.

- Jos katsoit Länsiväylää vuonna 2016 ja seuraavan kerran vuonna 2018, huomaisit ainakin yhden eron: bussit ovat kadonneet.

- Mittaustietojemme perusteella linja-autoliikenteestä on jäljellä enää murto-osa siitä, mitä Länsiväylällä kulki ennen Länsimetron valmistumista. Pudotusta on lähes 75 prosenttia, kertoo Liikenneviraston analytiikka-asiantuntija Pekka Kinnunen sanoo.

Liikennevirasto vertaili Länsiväylän liikennemääriä kahdella 52 viikon ajanjaksolla: ennen Länsimetron käyttöönottoa (21.11. 2016 - 19.11. 2017) ja käyttöönoton jälkeen (20.11. 2017 - 18.11. 2018). Linja-autoliikenteen muutokset selittävät Länsiväylän liikennemäärän vähenemisestä noin puolet.

Linja-autoliikenteen romahtamisen lisäksi kuorma-autojen ja henkilöautojen määrä on vähentynyt.

- Kuorma-autoliikenteessä tiputus on lähes 15 prosenttia, joka johtuu luultavasti metron työmaaliikenteen vähentymisestä. Kuorma-autoliikenteen väheneminen on vaikuttanut vain vähäisesti Länsiväylän liikennemääriin.

Sen sijaan henkilöautojen määrän lasku on vaikuttanut merkittävämmin kokonaisliikennemäärään. Henkilöautojen määrässä laskua on kaksi prosenttia.

- Henkilöautojen väheneminen on prosenteissa maltillista, mutta kaksi prosenttia isosta kokonaismäärästä on paljon.

Henkilöautoliikenteen kahden prosentin väheneminen selittää lähes 40 prosenttia Länsiväylän liikennemäärän muutoksesta. Tämä johtuu siitä, että henkilöautoliikennettä on kokonaisuudessaan paljon enemmän kuin linja-auto- ja kuorma-autoliikennettä. Henkilöautoliikenteessä kahden prosentin tiputus on tarkoittanut, että mittauspisteen ohi ajoi vuodessa 428 000 ajoneuvoa vähemmän kuin vertailuvuonna.

- Isosta kakusta pieni pala on monesti enemmän kuin pienestä kakusta iso pala.

AL: Tunnin junalle Tampereelta Helsinkiin haetaan rahaa uudella tavalla - Käyttäjät ratainvestointien maksajiksi

AL: Tunnin junalle Tampereelta Helsinkiin haetaan rahaa uudella tavalla - Käyttäjät ratainvestointien maksajiksi

Lehti: Lähijunien uudet varikkoalueet Kirkkonummelle ja Keravalle

Lehti: Lähijunien uudet varikkoalueet Kirkkonummelle ja Keravalle