Mielipide Helsingin Sanomissa: Raideleveyden kaventaminen olisi Suomen taloushistorian kallein ja haitallisin hukkainvestointi

Mielipide Helsingin Sanomissa: Raideleveyden kaventaminen olisi Suomen taloushistorian kallein ja haitallisin hukkainvestointi

Mielipidekirjoittaja Hanno Jussila tyrmää Helsingin Sanomissa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps.) aikeet muuttaa koko Suomen junaverkon raideleveys eli kaventaa sitä nykyisestä.

- Kyseessä on hyvin kallis huononnus, joka toisi matkustajille matalammat ja keskimäärin kapeammat eli ahtaammat junat ja teollisuudelle samasta syystä tehottomammat eli kalliimmat kuljetukset.

- Kotimaan arkiliikenteeseen muutos ei kymmeniin miljardeihin euroihin nousevien kokonaiskustannusten vastineeksi toisi mitään hyvää. Ei yhtään mitään.

Jussilan mukaan huoltovarmuuden kannalta yksittäiset rajalta sisämaahan ulottuvat uudet kapeat osuudet, kuten Haaparanta–Oulu, voivat olla perusteltuja.

- Ne eivät silti saa korvata olemassa olevaa rataa. Lisäksi on muistettava, että sotatilanteessa rautatie on erittäin helposti haavoittuva ja häirittävä liikennemuoto raideleveydestä riippumatta.

Väylävirasto: Helsinki-Riihimäki -ratahankkeeseen ennätysmäiset yli 40 miljoonaa EU-tukea

Väylävirasto: Helsinki-Riihimäki -ratahankkeeseen ennätysmäiset yli 40 miljoonaa EU-tukea

Kaupunkiliikenne on Helsinki Priden virallinen yhteistyökumppani

Kaupunkiliikenne on Helsinki Priden virallinen yhteistyökumppani