Maakuntaliitto: Itäradan kustannuksilla katettaisiin koko rataverkon korjausvelka
Päijät-Hämeen liitto toteaa, että viime viikkoina on käyty aktiivista julkista keskustelua ratahankkeista.
- Erilaisia raideinvestointeihin tähtääviä hankkeita on vireillä yli 15 miljardin arvosta. Olennainen kysymys on, haluammeko kehittää rataverkkoa kannattavasti koko maassa vai laittaa kaikki rahat yhteen kannattamattomaan hankkeeseen? Esimerkiksi Itäradan kustannuksilla voitaisiin poistaa koko maan rataverkon korjausvelka.
Liiton mukaan ratahankkeiden täytyy perustua kriittiseen kustannus–hyöty -tarkasteluun.
- Itäisten ratayhteyksien kehittämisen lähitulevaisuuden investointien tulee keskittyä olemassa olevan rataverkon perusparantamiseen.
- Itä-Suomen junayhteyksiä voidaan nopeuttaa parantamalla nykyistä rataverkkoa. Tämä palvelee pääkaupunkiseudulle suuntautuvan liikenteen lisäksi alueellisia liikkumistarpeita sekä yhteyksiä Päijät-Hämeen ja Itä-Suomen kaupunkien välillä.
Liitto korostaa, että mahdollisesti tulevaisuudessa toteutettava uusi itäratalinjaus tulee perustua Lahti–Heinola–Mikkeli -ratayhteyteen.
- Yhteys on ollut kustannus-hyöty -tarkasteluissa selvästi paras. Tällä on merkittävä vaikutus Euroopan komission CEF-rahoitushaussa, jossa menestyminen edellyttää korkeaa kustannus-hyöty -tasoa.