Yle: Ministeriö pelkää kannattamattomien ratahankkeiden kaatuvan veronmaksajien niskaan
Yleisradio kertoo, että Suomeen on vireillä uusia rautateitä yli 15 miljardin arvosta.
- Uusien ratahankkeiden vauhdittamiseksi on pyritty hankkimaan valtion budjetin ulkopuolista rahaa perustamalla niin kutsuttuja hankeyhtiöitä, joissa ovat valtion lisäksi mukana radanvarren kunnat ja yritykset.
Ylen haastattelema valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen toteaa, että vaikka uusien ratojen varrella sijaitsevat kunnat ja yritykset olisivat valmiita osallistumaan rakennuskustannuksiin riskinä on, että lopulta valtaosa investoinneista on rahoitettava valtion kassasta.
- Hän toppuuttelee kasvuvaikutuksiin nähden kalliiden ratahankkeiden valmistelua. Majanen sanoo koropandemian ja Venäjän hyökkäyssodan Ukrainaan muuttaneen maailmaa: julkinen talous velkaantuu rajusti.
Majanen korostaa Ylelle, että suurten investointien on tuettava kasvua ja lisättävä tuottavuutta.
- Tunnin junien ajatus oli alun perin se, että liikennettä osaltaan pyörittävät hankeyhtiöt olisivat kannattavia.
Majanen suhtautuu haastattelussa hankeyhtiöihin varauksellisesti. Näin siksi, että hankeyhtiöistä näyttäisi olevan hyvin vaikea saada kannattavia.
– Jos liikennöinnistä ja esimerkiksi kiinteistöistä saatavat tuotot eivät tee yhtiöstä kannattavaa, uhkana on, että investoinnit jäävät lopulta kuitenkin julkisen sektorin eli veronmaksajien maksettavaksi.
Majasen mukaan yhtiömalli ei sinällään tuo automaattisesti yhtään lisää kannattavuutta.
- Nyt suunniteltujen hankeyhtiöiden toiminta-alueet suhteutettuna väkilukuun ja liikennemääriin ovat haastavia. Tähän mennessä on ollut vaikea nähdä uskottavasti kannattavaa liiketoimintaa.