Selvitys: Sa­von oi­ko­ra­ta yli­voi­mainen ver­rat­tu­na Itä­ra­taan

Selvitys: Sa­von oi­ko­ra­ta yli­voi­mainen ver­rat­tu­na Itä­ra­taan

Lahden kaupunki, Päijät-Hämeen liitto ja Heinolan kaupunki ovat selvittäneet itäisen Suomen ratahankkeiden hyötyjä ja haittoja. Tutkimuslaitos Proxion Plan Oy:n toteuttaman selvityksen mukaan Savon oikorata tulisi puolet edullisemmaksi kuin Itärata.

Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen korosti asiantuntijaraportin julkistusseminaarissa, että päätöksenteon pitää nojautua tietoon ja vastuullisuuteen.

- Tietopohjainen ja vastuullinen päätöksenteko asettaa erityisen suuret investoinnit, kuten ratahankkeet, oikeaan järjestykseen.

Lahden kaupungin, Päijät-Hämeen liiton ja Heinolan kaupungin tilaaman selvityksen mukaan Savon uusi oikorata toisi junayhteydet Itä-Suomeen nopeammin ja kustannustehokkaammin kuin kaavailtu Itärata.

Tilaajat esittävät itäratakeskustelun vaihtoehdoksi olemassa olevien rataosuuksien kehittämistä ja Savon oikoradan rakentamista. Nyt julkaistun selvityksen mukaan matka-aikasäästöt Itä-Suomen suuntaan voidaan saavuttaa nopeammin ja pienemmillä kustannuksilla nostamalla nopeuksia nykyisillä rataosuuksilla sekä jatkamalla Lahden oikorataa Mikkeliin asti.

Seminaarissa projektipäällikkö Kaisa-Liisa Tikka Proxion Plan Oy:stä esitteli idän suunnan raideyhteyksistä tehtyä selvitystä. Asiaa vertailtiin kolmesta eri näkökulmasta: nykyisten raideyhteyksien kehittäminen ja nopeuksien nostaminen, Savon oikoradan rakentaminen Lahden ja Mikkelin väliselle osuudelle ja Itärata eli rautatie Helsingistä Porvooseen ja Kouvolaan.

Itäradan rakentaminen maksaisi yli kaksinkertaisesti Lahden oikoradan parantamiseen, Lahti–Heinola–Mikkeli-radan rakentamiseen ja Karjalan radan nopeudennostoon verrattuna.

Itäradan kustannusarvio on noin 1,7 miljardia euroa. Toteutuakseen Itärata vaatii lisäksi Pasilasta lentoaseman kautta Keravalle kulkevan Lentoradan rakentamisen. Rakentamisen kustannusarvio yhteensä on noin 4,4 miljardia euroa.

– Toteuttamalla uusi Savon oikorata saavutetaan tehokkaammat junayhteydet nopeammin ja murto-osalla kustannuksista kuin rakentamalla Itärata, Lahden elinvoimajohtaja Markus Lankinen toteaa.

Helsingistä Porvooseen ja edelleen Kouvolaan kaavaillun Itäradan on suunniteltu nopeuttavan kulkuyhteyksiä Itä-Suomen suuntaan. Tuoreessa selvityksessä kuitenkin todetaan, että Itäradan matka-ajan säästö olisi vain 14–21 min riippuen valitusta nopeustasosta.

Matka-aikasäästö suhteessa kustannuksiin olisi merkittävästi huonompi kuin nykyisten ratojen kehittäminen ja Lahti–Heinola–Mikkeli-rata.

Nostamalla Lahden oikoradan ja Karjalan radan nopeuksia voidaan saavuttaa merkittävät matka-aikasäästöt suhteessa kustannuksiin.  Nykyisen Lahden oikoradan nopeustaso on nostettavissa pienin kustannuksin jopa 300 km/h tasolle. Lahti–Heinola–Mikkeli-rata nopeuttaa Savon ja Päijät-Hämeen välistä yhteyttä jopa 52 min.

Esimerkiksi matka-aika Helsingistä Mikkeliin kestäisi vain tunnin ja 24 minuuttia nykyisen kahden ja puolen tunnin sijasta. Kuopioon päästäisiin Helsingistä noin kolmessa tunnissa ja Joensuuhun noin puoli tuntia nopeammin.

Junaliikenne tulee olemaan kilpailukykyinen verrattuna lentoliikenteeseen tulevaisuudessa. Joissain Euroopan maissa ajetaan jo jopa 400 km/h nopeudella. Projektipäällikkö Tikka pitää 300 km/h ihanteellisena nopeustavoitteena Suomessa.

(Kuvassa Pekka Timonen)

Metron uusi osuus Matinkylästä Kivenlahteen avautuu joulukuussa

Metron uusi osuus Matinkylästä Kivenlahteen avautuu joulukuussa

VR: Syyskuussa yli 1,2 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa

VR: Syyskuussa yli 1,2 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa