Lehti: Kaatuuko rataverkon uudistuksen lasku junamatkustajien maksettavaksi?

Lehti: Kaatuuko rataverkon uudistuksen lasku junamatkustajien maksettavaksi?

Seura kertoo, että liikenneministeri Anne Bernerin uudet ratayhtiöt siirtäisivät miljardi-investointinsa junalippujen hintoihin.

- Silti yhtiöt pyörisivät tappiolla – joten kuka hyötyy raideliikenteen uudistuksista?

Lehden mukaan tulevan Suomi-Rata Oy:n (nyk. Pohjolan Rautatiet Oy) tulovirtoja Berner avasi tiedotustilaisuudessa vain yhden kalvon eli ns. Suomi-radan hankeyhtiön verran.

- Yhtiön menot koostuisivat pääosin sen ottamien miljardilainojen koroista. Niihin kuluisi noin sata miljoonaa euroa vuodessa. Tulot taas olisivat erilaisia käyttömaksuja, joille esittelykalvossa oli kehitetty useita virtaviivaisia nimiä: “lentoasemamaksu”, “nopeutusmaksu”, “ratamaksu” ja “investointimaksu”.

- Yhteistä eri maksuille on se, että ne päätyvät radan käyttäjien, junamatkustajien maksettavaksi.

Lehti kertoo, että tällä hetkellä Helsinki–Tampere -junalippu maksaa 14-25 euroa.

- Jos korkomenot eli sata miljoonaa euroaa pitää kerätä käyttömaksuilla, lipun hinta voisi nousta keskimäärin 15 eurolla.

Lehti toteaa, että ministerin esityksen mukaan yhtiö alkaisi maksaa omistajilleen osinkoa jo vuonna 2035.

- Sitä Anne Berner ei selittänyt, miten miljardiveloissa oleva yhtiö, jonka tulot hädin tuskin riittävät lainojensa korkojen maksuun, voisi maksaa kenellekään osinkoa.

- Huimilla ratamaksuillakin yhtiöt olisivat siis raskaasti tappiollisia. Osingonmaksu olisi tuolloin vastoin osakeyhtiölakia.

Lehti: Vetoomus Kotkan ja Haminan rataverkkojen rahoituksesta

Lehti: Vetoomus Kotkan ja Haminan rataverkkojen rahoituksesta

Uusi messutapahtuma: Maata pitkin matkailu on ympäristöystävällistä

Uusi messutapahtuma: Maata pitkin matkailu on ympäristöystävällistä