Kontulan metroasema uudistuu

Kontulan metroasema uudistuu

Kontulan metroaseman laituritason peruskorjauksen hankesuunnitelma hyväksyttiin liikenneliikelaitoksen johtokunnassa keskiviikkona ja etenee seuraavaksi Helsingin kaupunginhallituksen käsittelyyn. Kaupunkiliikenne Oy:n suunnittelemalla perusparannuksella metroasemaa saadaan nykyaikaistettua matkustajia paremmin palvelevaksi.

Kontulan metroasema otettiin käyttöön vuonna 1986. Metroaseman laiturikatos, laituri ja läntinen sisäänkäynti ovat alkuperäisessä asussaan. Alueen asukkaat ovat ehdottaneet monesti niiden kohentamista. Asemalla on kolme sisäänkäyntiä: itäpäässä, laituritason keskivaiheilla ja länsipäässä. Asemalle on tehty keskimmäisen sisäänkäynnin perusparannus 2002 ja itäisen sisäänkäynnin perusparannus 2008.

Metroaseman toimivuuden ja viihtyisyyden kohentamisella on tärkeä rooli koko Kontulan alueen kehittämisessä. Vuonna 2022 arkipäivien keskimääräinen matkustajamäärä asemalla oli 16 300 henkilöä ja tulevaisuudessa matkustajamäärien ennustetaan lisääntyvän alueen kehittämisen myötä. Helsingin kaupungilla on suunnitelmia kehittää Kontulan aluetta nykyistä tiiviimmäksi kaupunginosakeskukseksi. Vaativa kehittämistehtävä asemakaavamuutoksineen ja vaiheistuksineen vie aikaa useita vuosia. Uudisrakentamisen aloittaminen ajoittuu arviolta vuosikymmenen vaiheeseen. Metroaseman uudistaminen suunnitellulla tavalla lisää viihtyisyyttä, mutta ei estä tulevaa kaupunkikehitystä.

Metroaseman peruskorjaushankkeessa matkustajaliikennetilat tulevat kohenemaan: laiturialueelta korjataan betonirakenteet ja uusitaan pintamateriaalit, alakatot, varusteet ja kalusteet. Laiturialueen graffititaide siirretään pohjoisseinälle. Kontulankaaren ajoneuvosillan alapinta pintakäsitellään ja uusitaan talo- ja sähkötekniikka. Lisäksi pyritään toteuttamaan ratkaisuja laiturialueen lintuongelman vähentämiseksi.

Läntinen sisäänkäynti rakennetaan kokonaisuudessaan uudelleen. Itäisen sisäänkäynnin julkisivun betonipinnat korjataan ja pintakäsitellään, jalkasäleiköt uusitaan ja sisääntulokatoksen valaistus, alakatto ja laatoitus uusitaan. Keskimmäisestä sisäänkäynnistä uusitaan käsijohteiden puuosat, kunnostetaan valaisimet ja toteutetaan opastus näkövammaisille.

Läntisen sisäänkäynnin uudelleenrakentamisen yhteydessä tämän sisäänkäynnin hissi uusitaan osana hanketta. Metroaseman liukuportaat uusitaan omana erillisenä hankkeenaan samanaikaisesti laituritason perusparannushankkeen kanssa.

Hankkeen materiaalivalinnoissa ja talotekniikan saneerauksessa Kaupunkiliikenne pyrkii huomioimaan energiansäästön lisäksi myös tulevat kiinteistön kunnossapito- ja siivoustoiminnot siten, että hiilijalanjälki koko saneerauksen elinkaaren ajalta olisi mahdollisimman pieni.

Laiturialueen lattiasaneeraus pyritään toteuttamaan pääosin liikennekatkon aikana

Hanke on tarkoitus toteuttaa vuosien 2024–2025 aikana niin, että laiturialueen töistä toteutetaan mahdollisimman suuri osa kesällä 2024, kun metroliikenteeseen tulee suunniteltu liikennekatko.

Kantametron alueella on kesän 2024 aikana tarkoitus toteuttaa useita samanaikaisia korjaushankkeita ja näistä osa vaatii välttämättä metron liikennöinnin keskeyttämistä. Kantametron itäosan kesän 2024 liikennöintikatkon laajuutta ja kestoa suunnitellaan paraikaa yhteistyössä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän kanssa, jotta katkon vaikutukset matkustajille olisivat mahdollisimman vähäiset. Liikennekatkon ajankohta täsmentyy syksyn 2023 kuluessa.

HSL: Pikaratikkaliikenne alkaa karnevaalitunnelmissa lauantaina 21.10.

HSL: Pikaratikkaliikenne alkaa karnevaalitunnelmissa lauantaina 21.10.

HSL-lähijunaliikenne palaa normaaliksi maanantaina 23.10.

HSL-lähijunaliikenne palaa normaaliksi maanantaina 23.10.