Uusi M400 metrojunasarja korvaa vanhat metrojunat - Hintalappu 250 miljoonaa
Uudet M400-sarjan metrojunat korvaavat vanhimmat metrossa käytössä olevat M100- ja M200-sarjan junat. Vanhat junat alkavat olla teknisen elinkaarensa päässä eivätkä ne sovellu tihentyvän metroliikenteen tarpeisiin. Uusia junia hankitaan aluksi enintään 25 kappaletta. Myöhemmin junia on mahdollista hankkia lisää.
Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta on hyväksynyt hankesuunnitelman M400-metrojunien hankinnasta. Seuraavaksi HSL:n hallitus antaa hankesuunnitelmasta lausunnon, jonka jälkeen suunnitelma etenee päätöksenteossa kaupunginhallitukseen ja edelleen kaupunginvaltuustoon. Hankesuunnitelman lopullinen hyväksyntä tulee ajoittumaan marraskuun 2024 tietämille.
- Uusi junasarja lisää koko metron luotettavuutta, turvallisuutta ja matkustusmukavuutta. Lisäksi uudet junat ovat ympäristöystävällisempiä kuin vanhat, sillä uudet junat kuluttavat vähemmän ajoenergiaa, hankinnasta vastaavan Kaupunkiliikenneyhtiön kalustopalvelupäällikkö Heidi Heikkilä toteaa.
Hankinnalla parannetaan kapasiteettia, luotettavuutta ja matkustusmukavuutta
Kaupunkiliikenne Oy on aiemmin kommunikoinut uusivansa metron radioverkon ja junakulunvalvontajärjestelmän. Uusien metrojunien hankinnalla mahdollistetaan kaluston yhteensopivuus uuteen liikenteenohjausjärjestelmään. Tavoitteena on käynnistää uusi puoliautomaattinen, 30 sekuntia nykyistä tiheämmän vuorovälin mahdollistava liikenteenohjausjärjestelmä vuonna 2029 nykyisen, pakkopysäytyslaitteeseen perustuvan järjestelmän rinnalle.
Myöhemmin 2030-luvulla metroa on tarkoitus liikennöidä kokonaan puoliautomaattisesti. Nykyinen pakkopysäytysjärjestelmä väistyy kokonaan tullessaan elinkaarensa päähän. Ohjaamossa on jatkossa kuljettaja, jonka tehtävänä on mm. varmistaa, että metro voi lähteä turvallisesti asemilta, sulkea ovet sekä toimia poikkeus- ja hätätilanteissa.
Tavoitteena on, että vain nykyiset M300-junat sekä tulevat M400-junat varustetaan toimimaan uudella liikenteenohjausjärjestelmällä. Uudistuksilla parannetaan metron luotettavuutta sekä kapasiteettia, kun metroa voidaan liikennöidä tiheämmällä vuorovälillä.
Hankinnassa tullaan kiinnittämään erityishuomiota matkustajakokemuksen parantamiseen, matkustajakapasiteetin tehostamiseen ja pysäkkitoimintojen sujuvoittamiseen.
Projekti ajoittuu vuosille 2023–2034. Ensimmäisiä uusia metrojunia testataan liikenteessä vuodesta 2029 alkaen ja matkustajaliikenne alkaa vuonna 2032.
Hankkeen kokonaishinta ilman optioita on 250 miljoonaa euroa.