Kansanedustaja: Mihin unohtui ilmastopolitiikka raideliikenteessä?
Kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jari Myllykoski (vas.) kysyy hallitukselta junaliikenteen maksuista. Ratamaksut muuttuvat ensi vuonna niin, että henkilö- ja tavaraliikenteen maksut määräytyvät käyttövoiman perusteella suorien kustannusten mukaisesti. Dieselvetoinen liikenne saa käyttää raiteita edullisemmin kuin sähköllä kulkevat junat.
Myllykoski osoittaa kirjallisen kysymyksensä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk.) ja ilmastoasioista vastaavalle ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle (kesk.).
– Liikenteelle on asetettu äärimmäisen korkeat päästövähennystavoitteet. Koko liikennejärjestelmän pitää muuttua vähäpäästöiseksi hyvin nopeasti. On pöyristyttävää, että valtion virasto voi säätää ratamaksut, jotka ovat täydessä ristiriidassa valtion ilmasto- ja energiapolitiikan kanssa.
Asian nostivat esiin jo keväällä raidealan ammattiliitot. Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki ja Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt ihmettelivät, ohjaako liikennevirasto hinnoittelullaan rautatieliikennettä sähkövedosta dieselvetoon.
Myllykoski liittyy ihmettelijöiden joukkoon.
– On perin erikoista, että radan käyttö on edullisempaa fossiilisella voimalla kulkevalle liikenteelle. Hinnoittelu tuntuu olevan täydellisesti ristiriidassa Suomen energia- ja ilmastopolitiikan kanssa. Pariisin sopimuksen allekirjoittajat eivät tästä meitä kiitä.
Hallituksen on vastattava kansanedustajien kirjallisiin kysymyksiin kolmen viikon kuluessa.
(Kuvassa Jari Myllykoski)