Kansanedustaja: Mihin unohtui ilmastopolitiikka raideliikenteessä?

Kansanedustaja: Mihin unohtui ilmastopolitiikka raideliikenteessä?

Kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jari Myllykoski (vas.) kysyy hallitukselta junaliikenteen maksuista. Ratamaksut muuttuvat ensi vuonna niin, että henkilö- ja tavaraliikenteen maksut määräytyvät käyttövoiman perusteella suorien kustannusten mukaisesti. Dieselvetoinen liikenne saa käyttää raiteita edullisemmin kuin sähköllä kulkevat junat.

Myllykoski osoittaa kirjallisen kysymyksensä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk.) ja ilmastoasioista vastaavalle ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle (kesk.).

– Liikenteelle on asetettu äärimmäisen korkeat päästövähennystavoitteet. Koko liikennejärjestelmän pitää muuttua vähäpäästöiseksi hyvin nopeasti. On pöyristyttävää, että valtion virasto voi säätää ratamaksut, jotka ovat täydessä ristiriidassa valtion ilmasto- ja energiapolitiikan kanssa.

Asian nostivat esiin jo keväällä raidealan ammattiliitot. Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki ja Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt ihmettelivät, ohjaako liikennevirasto hinnoittelullaan rautatieliikennettä sähkövedosta dieselvetoon.

Myllykoski liittyy ihmettelijöiden joukkoon.

– On perin erikoista, että radan käyttö on edullisempaa fossiilisella voimalla kulkevalle liikenteelle. Hinnoittelu tuntuu olevan täydellisesti ristiriidassa Suomen energia- ja ilmastopolitiikan kanssa. Pariisin sopimuksen allekirjoittajat eivät tästä meitä kiitä.

Hallituksen on vastattava kansanedustajien kirjallisiin kysymyksiin kolmen viikon kuluessa.

(Kuvassa Jari Myllykoski)

Hallitus yhtiöittää liikenteenohjauspalvelut

Hallitus yhtiöittää liikenteenohjauspalvelut

Ratatyöt aiheuttavat muutoksia Helsingin lähijunaliikenteessä

Ratatyöt aiheuttavat muutoksia Helsingin lähijunaliikenteessä