Ay-puheenjohtaja: Valtion avokätinen tuki lentoliikenteelle vesittää Suomen ilmastotavoitteet

Ay-puheenjohtaja: Valtion avokätinen tuki lentoliikenteelle vesittää Suomen ilmastotavoitteet

Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Petri Lillqvist toteaa blogissaan, että valtion avokätinen tuki lentoliikenteelle on ristiriidassa Suomen ilmastotavoitteiden kanssa.

Valtio maksaa lennoista, vaikka kone lentäisi tyhjänä – kuten ne usein tekevätkin. Vuosina 2021–2023 Suomen valtio on tukenut lentoliikennettä yli 42 miljoonalla eurolla.

Kuinka paljon valtio sitten tukee junaliikenteen matkustajia? HS:n mukaan yksittäistä ostettua junamatkaa kohden noin neljällä (4) eurolla per matkustaja. Eli yhdellä lentomatkustajan saamalla tuella maksaisi junalipun tuen 24 matkustajalle.

Liilqvistin mukaan Suomessa sekä kotimaan sisäiset että kansainväliset kaupalliset lennot lennetään verovapaalla polttoaineella. Junissa käytettävästä dieselistä sen sijaan peritään vero.

Viime vuonna lentoliikenne tuotti Suomessa noin kaksinkertaisen määrän kasvihuonekaasupäästöjä verrattuna rautatieliikenteeseen. Raideliikenteen merkitys tulee kasvamaan osana vihreää siirtymää.

Liikenne- ja viestintäministeriö on korostanut, että kotimaan liikenteen päästöjen tulee olla 63 % alemmat vuonna 2035 kuin vuonna 2005, jotta ilmastolakiin kirjattu hiilineutraaliustavoite saavutetaan. On selvää, että raideliikenteen matkustajamäärien selkeä kasvu tukisi tavoitteen saavuttamista. Valitettavasti maamme hallituksen suunnitelmat eivät näytä tukevan tätä suuntausta.

(Kuva: Pekko Oksanen)

 VR "tarkistaa" lähiliikenteen lippuhintoja

VR "tarkistaa" lähiliikenteen lippuhintoja

HS: Helsinkiin tulossa uusi pikaraitiotie

HS: Helsinkiin tulossa uusi pikaraitiotie