Ratatyöt aiheuttavat muutoksia Helsingin lähijunaliikenteessä
Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.
- A, ja L-junat eivät pysähdy Ilmalassa.
- Päiväsaikaan P-junan lähtöasema Myyrmäen ja lentoaseman suuntaan on Pasila. Lentoasemalta Myyrmäen ja Huopalahden kautta saapuvien I-junien pääteasema on päiväsaikaan Pasila. Yöliikenteen aikana P- ja I-junat eivät pysähdy Ilmalassa!
Lentoasemalta kulkee P-juna Tikkurilan kautta Helsinkiin asti ja I-juna Helsingistä lentoasemalle Tikkurilan kautta.
- Maanantaista perjantaihin P-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 6.08–21.57.
- Lentoasemalta klo 5.14–21.19 lähtevät I-junat jäävät Pasilaan.
- Lauantaina P-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 8.08–21.57.
- Lentoasemalta klo 7.34–21.19 lähtevät I-junat jäävät Pasilaan.
- Sunnuntaina P-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 10.23–21.57.
- Lentoasemalta klo 9.44–21.19 lähtevät I-junat jäävät Pasilaan.
A-junat liikennöivät harvennetusti 30 minuutin vuorovälein Leppävaara-Helsinki-välillä 18.7.-4.8.
A- ja L-junat eivät pysähdy Ilmalassa lainkaan. Ilmalaan pääsee esimerkiksi vaihtamalla I- tai P-junaan Huopalahdessa tai Pasilassa. Yöaikaan Pasilasta Ilmalaan pääsee bussilla 23 tai 23N.
Ratatyöt liittyvät Liikenneviraston HELRA-hankkeeseen. Helsingin ratapihan toimivuuden ja tehokkuuden parantamishanke HELRA on osa Etelä-Suomen laajempaa ratakokonaisuuden kehittämistä. Hankkeessa järjestellään Helsingin ratapihan raiteisto vastaamaan kasvaneita liikennemääriä. HELRA-hanke tehostaa Helsingin ratapihan toimintaa ja vähentää junien häiriöherkkyyttä.
Hankkeen valmistuttua Helsinki–Pasila välillä kulkevien junien kapasiteettia voidaan kasvattaa 74 junasta lähes 90 junaan tunnissa. Yhden vuorokauden aikana tämä tarkoittaa jopa 200 junan lisäystä.
Ratapihan järjestelyn kustannusarvio on 60 miljoonaa euroa. Rakentamissuunnittelu saa TEN-T -tukea. HELRA-hanke valmistuu vuonna 2020. Helra-hanketta viedään eteenpäin yhdessä Liikenneviraston, HSL:n ja VR:n kanssa.