HSL:n uusi ratikkakartta käyttöön marraskuussa

HSL:n uusi ratikkakartta käyttöön marraskuussa

Helsingin uusi ratikkakartta tulee laajemmin käyttöön marraskuun alussa, kun kantakaupungin raitioliikenne palaa normaaleille reiteilleen 3.11. Hakaniemen remontin valmistumisen myötä. Kartan kehitystyössä on hyödynnetty runsaasti matkustajilta kerättyä palautetta. Uusi kartta tulee nähtäville ratikkapysäkeille ja raitiovaunuihin.

HSL on kerännyt palautetta kartasta verkkokyselyn kautta sekä ratikkamatkustajilta Helsingin keskustassa ja Pasilan asemalla viime kesänä. Uuden ratikkakartan testiversio on ollut kesän ja syksyn aikana esillä Päärautatieaseman ratikkapysäkeillä, Pasilan aseman pysäkeillä Pasilansillalla ja Asemapäällikönkadun pysäkeillä Itä-Pasilassa. Kartta on ollut myös jaossa Helsingin matkailuneuvonnassa. Linjavärejä ovat testanneet HSL:n asiakkaat verkkopohjaisessa kehittäjäyhteisössä. 

Kaikkiaan kommentteja kartasta kertyi yli tuhat. Linjakartta on pidetty tapa esittää ratikkaliikenteen reittejä. HSL kiittää kaikkia, jotka antoivat palautetta ja halusivat osaltaan olla vaikuttamassa uuteen ratikkakarttaan. Yhdessä asiakkaiden kanssa kehittämällä kartasta on tullut entistä parempi. Siitä on hioutunut ensimmäistä versiota informatiivisempi, selkeämpi ja käyttäjäystävällisempi.

Mikä uudessa kartassa muuttuu?

Uudistettu ratikkakartta on edeltäjiensä tavoin yksinkertaistettu esitys linjoista. Reittiviivoja on suoristettu, koska kartan tarkoituksena on auttaa hahmottamaan linjat, reitit ja vaihtopysäkit helposti ja nopeasti. Linjojen hahmottamisen helpottamiseksi pysäkkien väliset etäisyydet kartalla eivät kuvaa pysäkkien välisiä tarkkoja etäisyyksiä maastossa. Tarkempaan suunnistamiseen ja linjaston tarkkaan maantieteelliseen tarkasteluun suosittelemme HSL-sovellusta ja Reittiopasta.

Asiakaspalautteen perusteella karttaan lisättyjä asioita:

  • Uusia maamerkkejä, kuten Olympiastadionin symboli ja HSL:n palvelupiste

  • Linjojen luettavuuden parantaminen väritystä muokkaamalla. Uusi väritys ottaa huomioon saavutettavuuden ja kontrastit aiempaa paremmin.

  • Pohjakartan selkeyttäminen vastaamaan paremmin todellista kaupunkirakennetta.

  • Kattavampi opastus laiva- ja lauttayhteyksistä

Lisäksi karttaan on tehty monia muita yksittäisiä muutoksia kehitysehdotusten perusteella. Uudessa kartassa on otettu huomioon tulevien vuosien laajennuksia, kuten raitioliikenteen laajentuminen Laajasaloon.

Tampere: Erkkilän uuden sillan kansi valettiin

Tampere: Erkkilän uuden sillan kansi valettiin

Kaupunkiliikenne: Skodan hylkäämisen perusteina kymmenen pakollista vaatimusta

Kaupunkiliikenne: Skodan hylkäämisen perusteina kymmenen pakollista vaatimusta