HSL: Pikaratikkalinjan 15 pysäkit puhuvat omia aikojaan

HSL: Pikaratikkalinjan 15 pysäkit puhuvat omia aikojaan

Tulevan pikaratikkalinjan 15 pysäkeillä ja vaunuissa on tarjolla reaaliaikaista matkustamista tukevaa liikennetietoa niin luettavaksi kuin kuultavaksi. Kuulutuksia tulee vaunujen lisäksi pysäkeille.

Helsingin seudun liikenne HSL kertoo tiedotteessaan, että pikaratikkalinjan 15 pysäkin tunnistaa jo kaukaa pysäkkikorokkeen infopylväästä, johon on kiinnitetty kookas näyttö.

- Voit katsoa näytöltä, milloin seuraava ratikka saapuu pysäkille, olkoonkin, että pikaratikkalinjalla vuoroa ei tarvitse odottaa pitkään. Kunhan vaunuja tulee tarpeeksi liikenteeseen, linjaa on tarkoitus ajaa tiheimmillään metromaisesti kuuden minuutin välein.

- Kuten muussakin liikenteessämme, infonäyttö kertoo reaaliaikaista liikennetietoa eli saapumisaika päivittyy esimerkiksi silloin, jos ratikka on myöhässä, informaatiosuunnittelija Saana Lehtinen HSL:stä sanoo.

- Kerromme näytöllä liikenteen muutoksista, esimerkiksi tulevista aikataulumuutoksista tai mahdollisista häiriöistä.

Vilkkaimmat pysäkit on huomioitu sijoittamalla niihin muita suuremmat näytöt. Tällaisia erityisen käytettyjä pysäkkejä ovat Itäkeskus, Viikki, Oulunkylä, Maunula, Hämeenlinnanväylä, Huopalahti, Leppävaara, Aalto-yliopisto ja Otaniemi, jotka ovat tärkeitä vaihtopaikkoja muihin joukkoliikennevälineisiin.

- Olemme ottaneet pysäkki-infojen suunnittelussa huomioon myös erityisryhmien tarpeet. Kaikille pysäkeille tulee nappi, jota painamalla näyttö kertoo ääneen, koska seuraava vuoro tulee pysäkille. Nappi auttaa etenkin näkövammaisia.

Jos liikenteessä on häiriö, nappia ei tarvitse painaa, vaan näyttö puhkeaa puhumaan omia aikojaan.

Vaikka pikaratikka on uusi liikennemuoto, vaunujen matkustajainformaatio on pitkälti samanlaista kuin muissa joukkoliikennevälineissä. Matkustajaa opastavat näytöt, jotka ovat samankaltaiset kuin kantakaupungin raitiovaunuissa. Seuraavasta pysäkistä kertoo näytön lisäksi kuulutus.

Vaunun ovien yläpuolelta löytyy reittijana, joka on suunniteltu pitkälti metrokartasta mallia ottaen.

Vaan kuinka matkustaja sitten keskustelee ratikan kanssa? Tarvitseeko tulossa olevalla vaunulle heiluttaa pysäkillä kättään?

- Ei tarvitse, sillä pikaratikka pysähtyy kaikilla pysäkeillä.”Kyytiin pääsee voimassa olevalla matkalipulla kaikista ovista. HSL-kortin lukijalaite löytyy kaikilta ovilta, vaikka suositeltavinta on ostaa lippu etukäteen vaikkapa HSL-sovelluksella.

- Kun matkustaja haluaa jäädä kyydistä pois, pysäytysnappia ei tarvitse välttämättä painaa. Hitaasti liikkuvan kannattaa kuitenkin painaa joko tukitangon harmaata tai oven sinistä nappia, koska sitä painamalla ovet pysyvät auki tavallista pitempään.

HSL varautuu edelleen siihen, että pikaratikkalinjan matkustajaliikenne alkaa tänä syksynä. Liikenne käynnistyy viimeistään ensi vuonna. HSL pyrkii päättämään aloittamisen ajankohdasta syyskuussa. 

VR:n kannattavuus parani vuoden alkupuoliskolla

VR:n kannattavuus parani vuoden alkupuoliskolla

 HSL: Pikaraitiotien avaus päätetään syyskuussa

HSL: Pikaraitiotien avaus päätetään syyskuussa