HSL hyväksyi kaikki tarjoajat lähijunien kilpailutukseen
HSL päätti hyväksyä kaikki seitsemän osallistumishakemuksen jättänyttä tarjoajaa mukaan HSL-alueen lähijunaliikenteen kilpailutukseen. Kilpailutuksessa on nyt mukana kaksi valtion rautatieyhtiötä eli VR-yhtymä Oy Suomesta sekä SJ AB Ruotsista. Loput viisi mukana olevaa tarjoajaa Arriva Sverige AB, MTR Nordic AB, Transdev Sverige AB, First Rail Holdings ja The Go-Ahead Group plc edustavat laajasti Euroopan markkinoilla toimivia joukkoliikennekonserneja.
HSL arvioi osallistujien taloudellisen suorituskyvyn ja vaati, että kilpailutuksen jatkoon hyväksyttävillä yrityksillä pitää olla jo valmiiksi toimilupa rautatieliikenteen harjoittamiseen jossain Euroopan maassa. HSL vaati referenssejä vastaavanlaisen lähijunaliikenteen hoitamisesta.
Kaikki osallistujat täyttivät HSL:n antamat kelpoisuusvaatimukset. Seuraavaksi HSL tapaa tarjoajat ja neuvottelee kaikkien tarjoajien kanssa erikseen. Neuvotteluiden tavoitteena on se, että tarjouskilpailussa ja sopimuksessa kaikki tarvittavat yksityiskohdat tulevat huomioiduiksi.
- Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että tarjouskilpailuun osallistuu näin monta pätevää hakijaa. Meillä on hyvät mahdollisuudet saavuttaa kilpailutuksen tavoitteet, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi pohtii.
HSL tavoittelee kilpailutuksella sekä paremmin toimivaa lähijunaliikennettä että kustannussäästöjä.
- Tavoitellut säästöt eivät saa kuitenkaan toteutua laadun kustannuksella. Haluamme nimenomaan parantaa lähijunaliikenteen laatua ja luotettavuutta. Haluamme lähijunaliikenteen kiinteämmäksi osaksi HSL:n joukkoliikennejärjestelmää.
HSL:n käynnistämä kilpailutus koskee junaliikennettä kehäradalla, pääradalla Helsingistä Keravalle ja rantaradalla Helsingistä Siuntioon. Muut lähijunat ovat osa liikenne- ja viestintäministeriön hankkimaa Etelä-Suomen taajamaliikennettä, jossa kilpailutettu liikenne alkaa myöhemmin.
HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutus toteutetaan kaksivaiheisella neuvottelumenettelyllä, jonka ensimmäinen vaihe käynnistyi tämän vuoden helmikuussa. Nyt päätetyssä ensimmäisessä vaiheessa on arvioitu tarjoajien soveltuvuus. Kaikki tarjoajat täyttivät HSL:n asettamat kelpoisuusvaatimukset ja hyväksyttiin mukaan nyt alkavaan neuvottelumenettelyyn. Neuvotteluvaiheen jälkeen HSL julkaisee lopullisen tarjouspyynnön ja sopimusluonnoksen näillä näkymin toukokuussa 2019.
Tarjouskilpailun voittaja on määrä julkistaa huhtikuussa 2020. Tarjouskilpailun voittajan kanssa tehdään 10 vuoden sopimus HSL-alueen lähijunaliikenteen hoitamisesta. Valittu operaattori aloittaa kilpailutetun lähijunaliikenteen HSL:n alueella näillä näkymin kesäkuussa 2021.