HSL: Junaliikenteen kilpailutus Helsingin seudulla etenee - Laatu ja luotettavuus kärkitavoitteita

HSL: Junaliikenteen kilpailutus Helsingin seudulla etenee - Laatu ja luotettavuus kärkitavoitteita

HSL-alueen junaliikenne siirtyy uuteen aikaan kesäkuussa 2021, kun HSL:n lähijunia alkaa liikennöidä tarjouskilpailun voittanut operaattori. HSL on nyt julkaissut linjaukset kilpailun tarjouspyyntöön ja sopimuskokonaisuuteen.

- Sopimus- ja tarjouspyyntöluonnokset lähetetään nyt ehdokkaille kommentoitavaksi. Lopullinen tarjouspyyntö ja sopimus julkaistaan kommenttikierroksen jälkeen, HSL kertoo tiedotteessaan

HSL tavoittelee junaliikennettä, joka on laadukasta, luotettavaa, kustannustehokasta ja turvallista. Lisäksi sopimuksen tavoitteena on edesauttaa joukkoliikenteen matkustajamäärän ja kulkutapaosuuden kasvua.

HSL painottaa kilpailussa merkittävästi liikennöinnin laatua ja luotettavuutta. Hinnan painoarvo muodostaa kilpailutuksessa vähintään 60 ja enintään 70 prosenttia, kun taas laadun painoarvo on vähintään 30 ja enintään 40 prosenttia.

- Vaikka tavoittelemme kustannussäästöjä, tässä kilpailutuksessa on alusta asti painotettu merkittävästi liikennöinnin laatua. Laatuun ja luotettavuuteen panostaminen näkyy suoraan joukkoliikenteen matkustajamäärissä, HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila toteaa.

Sopimuksessa liikennöinnin laatuun panostetaan muun muassa kannustein. Kannustemallissa mitataan täsmällisyyttä, luotettavuutta, asiakastyytyväisyyttä, kaluston siisteyttä, junahenkilökunnan toimintaa, kaluston kaupallista kuntoa ja junien energiankulutusta. Lisäksi operaattorille voidaan maksaa kysyntäkannustetta, jos matkustajamäärät ovat kasvaneet odotettua enemmän.

Tarjouspyyntöä ja sopimuskokonaisuutta on valmisteltu vuorovaikutuksessa tarjouskilpailuun hyväksyttyjen seitsemän ehdokkaan kanssa. Ehdokkaiden kanssa käytiin kaksi neuvottelukierrosta, syksyn 2018 ja kevään 2019 aikana. Neuvottelujen ja kirjallisen palautteen perusteella tarjouspyyntöä sekä sopimuskokonaisuutta muokattiin.

Tarjouskilpailu on tarkoitus ratkaista huhtikuussa 2020. Kilpailun voittaneen operaattorin on määrä aloittaa HSL:n lähijunien liikennöitsijänä 27.6. 2021. Liikenne koskee HSL:n tilaamaa liikennettä kehäradalla, pääradalla Helsingistä Keravalle ja rantaradalla Helsingistä Siuntioon. Muut lähijunat ovat osa liikenne- ja viestintäministeriön hankkimaa Etelä-Suomen taajamajunaliikennettä, jossa kilpailutettu liikenne alkaa myöhemmin.

Tarjouskilpailun osallistujiksi on hyväksytty Arriva Sverige AB, First Rail Holdings, The Go-Ahead Group plc, MTR Nordic AB, SJ AB, Transdev Sverige AB ja VR-yhtymä Oy.

Meppi: Kansallinen rahoitus kuntoon ennen EU-rahaa pääradalle

Meppi: Kansallinen rahoitus kuntoon ennen EU-rahaa pääradalle

Ministeriön uusi Pisara-selvitys valmistui

Ministeriön uusi Pisara-selvitys valmistui