HSL aikoo parantaa junaliikennettä ja tavoittelee Järvenpäätä jäsenekseen

HSL aikoo parantaa junaliikennettä ja tavoittelee Järvenpäätä jäsenekseen

Helsingin seudun liikenne HSL kertoo, että pääkaupungin ja Järvenpään välisen junaliikenteen vuoroväli arkipäivisin ja lauantaisin voisi tihentyä noin 15 minuuttiin elokuussa 2025. Se edellyttää, että Järvenpää tekee viimeistään tammikuussa 2024 päätöksen HSL:ään liittymisestä vuoden 2025 alusta alkaen.

Uudet J-junat kulkisivat Helsingin ja Järvenpään välillä arkisin päiväsaikaan ja lauantaisin elokuusta 2025 alkaen ja pysähtyisivät Pasilassa, Tikkurilassa, Keravalla ja Ainolassa. Yhdessä R- ja D-junien kanssa ne muodostaisivat Helsingin ja Järvenpään väliselle osuudelle noin 15 minuutin vuorovälin arkisin noin kello 6–19 ja lauantaisin noin kello 9–18. Tämä tarkoittaa tarjonnan kaksinkertaistumista arkisin ruuhka-aikojen ulkopuolella ja lauantaisin.

Lisäjunien toteutuminen edellyttää kuitenkin, että Järvenpää tekee viimeistään tammikuussa 2024 päätöksen liittyä HSL:ään vuoden 2025 alusta alkaen. Jos Järvenpää päättää liittyä HSL:n jäseneksi, HSL on sitoutunut hakemaan Väylävirastolta ratakapasiteettia uusille junille.  Viime kädessä Väylävirasto vastaa ratakapasiteetin myöntämisestä. HSL:n hallitus päätti asiasta kokouksessaan tiistaina 21. marraskuuta.

HSL:n hallitus päätti irtisanoa Järvenpään kehyskuntasopimuksen vuoden 2025 alusta alkaen. Sopimuksen avulla järvenpääläiset ovat voineet ostaa HSL:n ABC-, BC-, ABC- ja D-kausilippuja jäsenkuntalaisille tarkoitetulla edullisemmalla hinnalla.

Kehyskuntasopimus on tarkoitettu HSL:n ulkopuolella sijaitseville kunnille, jotka voivat tarjota asukkailleen HSL:n kausilippuja samaan hintaan kuin HSL:n jäsenkunnat omille asukkailleen. Järvenpään asema kuitenkin muuttui vuonna 2018, kun Tuusula liittyi HSL:n jäseneksi ja Järvenpää jäi käytännössä HSL-alueen ympäröimäksi. Esimerkiksi kaikki matkat muualta HSL-alueelta Tuusulan Jokelaan ja Kellokoskelle kulkevat Järvenpään kautta. HSL:n liput ovat käyneet Järvenpäässä kulkevissa junissa ja HSL:n busseissa vuoden 2018 alusta alkaen.  Tämä tekee Järvenpäästä täysin ainutlaatuisen kehyskunnan – vastaavaa tilannetta ei ole missään muualla.

Samalla Järvenpään erityisasema on tarkoittanut käytännössä sitä, että HSL:n yhdeksän jäsenkunnan asukkaat ovat osaltaan tukeneet maksamillaan veroilla järvenpääläisten tekemiä HSL-matkoja ja merkittävää osaa Järvenpäässä kulkevasta joukkoliikenteestä. HSL:n nykyisten jäsenkuntien näkökulmasta tämä ei ole oikeudenmukaista.

Jos Järvenpää päättää liittyä HSL:n jäseneksi vuoden 2025 alusta, kehyskuntasopimuksen irtisanomisella ei ole vaikutusta järvenpääläisten asiakkaiden palveluun, vaan se paranee. Samalla järvenpääläiset voivat ostaa edullisempia kausilippuja myös koko ABCD-alueelle. Jos Järvenpää liittyy HSL:n jäseneksi, HSL on sitoutunut kehittämään kaupungin joukkoliikennettä pitkäjänteisesti yhteistyössä kaupungin kanssa.

Järvenpää teki lokakuussa 2019 päätöksen liittyä HSL:ään vuoden 2022 alussa sillä ehdolla, että Helsingin ja Järvenpään välinen junaliikenne paranee. Muun muassa koronapandemian takia Järvenpää kuitenkin päätti lykätä päätöstä.

Jos taas Järvenpää ei viimeistään tammikuussa 2024 tee päätöstä HSL:ään liittymisestä tai hakupäätös lykkääntyy, myös ratakapasiteetin hakeminen uusille J-junille lykkääntyy. Lisäksi Järvenpään asukkaat eivät enää voisi ostaa HSL:n tiettyjä kausilippuja kehyskuntalaisille tarkoitetulla subventoidulla hinnalla vuoden 2025 alusta alkaen.

Taysin ratikkapysäkillä testataan älykästä liikenneturvallisuutta Tampereella

Taysin ratikkapysäkillä testataan älykästä liikenneturvallisuutta Tampereella

Turvallinen liikenne vaatii metroinfran kehittämistä

Turvallinen liikenne vaatii metroinfran kehittämistä