Hämeen liitto esittää täysin uudenlaista ratkaisua pääradan sujuvoittamiseksi - EU-rahoitus käytännössä selvä

Hämeen liitto esittää täysin uudenlaista ratkaisua pääradan sujuvoittamiseksi - EU-rahoitus käytännössä selvä

Suomen pääradan tukkoisimman osan välityskyvyn parantamisessa Tampereen ja Helsingin välillä on ratalinjausvaihtoehtojen vertailussa päädytty Suomessa uudenlaisen ratkaisun toteuttamiseen. Päärataa parannetaan rakentamalla suurin osa kahdesta uudesta raideparista nykyisten raiteiden yläpuolelle, toiseen kerrokseen. Tämän niin sanotun pilviradan toteuttaminen osoittautui lopulta tarkoituksenmukaisimmaksi ratkaisuksi.

Pilvirataratkaisua vastaavia toteutuksia on tehty maantieliikenteen puolelta, mutta raideliikenteessä se on uusi. Muualla maailmassa junaliikenteen kaksikerrosraideratkaisuja on jo tehty.

Pilvirataratkaisussa lisäraiteet toteutetaan nykyiselle ratakäytävälle. Tällöin se pystyy parhaiten ja laajimmin palvelemaan henkilöliikenteen matkustajia, mutta mahdollistaa hyvin tavaraliikenteen määrän kasvun.

– On hienoa, että Suomessa on jälleen pystytty hakemaan innovatiivinen ratkaisu isoon osaan Suomea vaikuttavaan ongelmaan. Loppujen lopuksi kokonaistarkastelussa selvästi parhaaksi ratkaisuksi tullut pilvirata on Suomen pääradan eteläisen osan toteutukseen ainoa oikea vaihtoehto, myös ratalinjauksen kannalta, vs. maakuntajohtaja Jouko Ylipaavalniemi Hämeen liitosta kertoo.

– Tämä ratkaisu on samalla erittäin ympäristöystävällinen, koska uusiin luonto- ja maa-alueisiin ei tarvitse koskea. Pilviradan rakenteisiin tullaan hyödyntämään kierrätettyä betonia, jota syntyy purettavista rakennuksista ja maantiesilloista. Tässä mittakaavassa toteutettuna sekin on komea suoritus.

Pilviradan ratasuunnitelman tekemiseen tullaan hakemaan EU:lta CEF-rahoitusta syyskuussa avautuvassa CEF2-haussa.

– Ratkaisu herättää varmasti kiinnostusta EU:ssa ja voimme olla melkoisen varmoja CEF-rahoituksen saamisesta, ratapäällikkö Jouni Koskela Pirkanmaan liitosta sanoo.

– Lisäksi toteutustapa kytkeytyy erinomaisen hyvin Tampereen uuden ratapihan toteutukseen, joka tulee joka tapauksessa toteutettavaksi kahteen kerrokseen.

Hämeen liiton aluesuunnittelupäällikkö Heidi Koponen vahvistaa, että kaavoituksellisesti ratkaisu on nopeasti toteutettavissa.

– YVA-arvioint tuskin tuo esteitä toteutukselle, päinvastoin, ja 3D-mallinnus antaa sekin positiivisen kuvan toteutuksesta.

Tampereella kokeilu - Mustamakkara-automaatti ratikassa

Tampereella kokeilu - Mustamakkara-automaatti ratikassa

Raidealan liitot eivät lämpene venäläisvaunujen poikkeusluvalle kotimaan liikenteessä

Raidealan liitot eivät lämpene venäläisvaunujen poikkeusluvalle kotimaan liikenteessä