Ay-puheenjohtaja: VR alihinnoitteli itsensä tahallaan HSL-kilpailutuksessa - HKL:n yhtiöittäminen lisää raideliikenteen kilpailuttamista
Raitio- ja metrohenkilökunnan yhdistys JHL ry:n puheenjohtaja Petri Lillqvist arvioi blogissaan, että Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n yhtiöittämisen vaikutuksista koko maan raideliikenteeseen vaietaan.
- Kokonaan sivuun julkisesta keskustelusta on jäänyt HKL:n yhtiöittämisen merkitys koko raideliikenteen kilpailulle Suomessa. Raideliikennealaa hyvin tuntevien tahojen mukaan HKL:n yhtiöittämisen yhtenä keskeisenä tarkoituksena on juuri kiihdyttää tuota kilpailua.
Kilpailutuksissa on työnantajien usein kieltämä synkkä kääntöpuoli. Helsingin seudun liikenteen HSL:n lähijunaliikenne on siitä ikävä esimerkkki.
- Helsingin Sanomat kirjoitti 23.10. 2021 pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen kaoottisesta tilanteesta. HS:n mukaan lähijunaliikenteestä vastaava VR on parin viime kuukauden aikana perunut sadoittain junavuoroja. ”Elokuussa peruttuja vuoroja oli lähijunaliikenteessä noin 560 ja syyskuussa noin 460. Peruttuja vuoroja on ollut eri reiteillä koko lähiliikennealueella.”
- Kilpailutusvaiheessa HSL arvioi saavansa sillä ”maltillisia säästöjä” ja ennakoi sopimuksen aiheuttavan noin 60 miljoonan euron vuosittaiset kulut. VR:n voittoisa tarjous oli 36 miljoonaa euroa vuodessa.
- Siitä huolimatta, että lähiliikenteen kilpailutus poiki HSL:lle yllättävän halvan sopimuksen oli se muuten iso pettymys kuntayhtymälle – ja myös Liikenne- ja viestintäministeriölle. Lähiliikenteen kilpailutuksen kautta sekä LVM että HSL halusivat avata ulkomaisille yhtiöille pääsyn Suomen raideliikennemarkkinoille.