Ay-puheenjohtaja: HKL:n yhtiöittäminen ei ole ainoa vaihtoehto
Raitio- ja metrohenkilökunnan yhdistys JHL ry:n vt. puheenjohtaja Petri Lillqvist kirjoittaa blogissaan, että Helsingin ratikkalinjaverkosto tulee kasvamaan voimakkaasti tulevina vuosina.
- Raide-Jokerin lisäksi toteutuspäätös on tehty jo Vihdintien ja Kalasataman linjoista ja Kruunusiltojen rakennusurakat ovat alkamassa. Vantaa suunnittelee omaa ratikkalinjaansa, joka tulisi kulkemaan Helsingin puolelta Mellunmäestä Vantaan kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.
- Jos kaikki nyt suunnittelupöydällä olevat hankkeet toteutuvat seuraavien kymmenen vuoden aikana, tulee kaksi kolmasosaa helsinkiläisistä asumaan kävelymatkan päässä ratikkapysäkistä tai metro- tai juna-asemasta.
Lillqvist toteaa, että koska Helsingin joukkoliikenteen strategia perustuu tulevaisuudessa yhä vahvemmin kaupunkiraideliikenteeseen on selvää, että jo aloitetut sekä tulossa olevat mittavat raitioliikenne-investoinnit edellyttävät niiden toteuttamista luotettavalla ja kustannustehokkaalla tavalla.
- En kuitenkaan ole vakuuttunut siitä, että HKL:n yhtiöittäminen on ainoa mahdollisuus varmistaa tämä.
Lillqvistin mukaan kuntalaki tarjoaa yhtiöittämiselle vaihtoehdon, jolla saavutetaan edellä kuvatut edut ilman, että HKL:n miljardi-infra siirtyisi osakeyhtiölainsäädännön säädösten taakse, vaaleilla valittujen päättäjien ohjausvaikutuksen ulottumattomiin.
- Tämä mahdollisuus olisi Helsingin, Vantaan ja Espoon yhdessä perustama liikelaitoskuntayhtymä.
Lillqvist korostaa, että liikelaitoskuntayhtymällä olisi lukuisia etuja seudullisen kaupunkiraideliikenteen kannalta.
- Se mm. voi toimia kaikkien kaupunkien alueella samalla kun se keskittää pääkaupunkiseudun kaupunkiraideliikenteen hallinnoinnin yhteen organisaatioon.
Lillqvist huomauttaa, että tällä ratkaisulla olisi henkilöstön tuki, toisin kuin HKL:n yhtiöittämisellä.