Ay-aktiivit: HKL varma valinta Raide-Jokerin liikennöijäksi
Laadukas joukkoliikenne tulee järjestää kestävästi kustannustehokkaimmalla tavalla. Julkinen toimija leimataan usein tehottomaksi toimijaksi. Näin toteavat kannanotossaan Helsingin raidetyöntekijät JHL ry:n puheenjohtaja Pasi Laakkonen, Raitio- ja Metrohenkilökunnan yhdistys JHL ry:n puheenjohtaja Pertti Myller sekä JHL:n Helsingin yhteisjärjestö ry:n varapuheenjohtaja Timo Lautaniemi.
- Usean kansainvälisen vertailun mukaan HKL on keskimääräistä eurooppalaista tasoa 10-15 prosenttia kustannustehokkaampi liikennöitsijä ja on kyennyt edelleen laskemaan kustannustasoaan.
- HSL saa varmasti kustannustehokkaan ja toiminnallisesti varman operaattorin valitessaan HKL:n Raide-Jokerin liikennöijäksi.
Helsingin kaupungin virkatyöryhmä esitti kaupungin liikelaitoksen HKL:n yhtiöittämistä elokuussa. Perusteena oli raitiovaunuliikenteen seudullistuminen ja markkinaehtoisuuden lisääminen. Samaan aikaan HSL pohtii, järjestääkö se Espoon Otaniemestä Helsingin Itäkeskukseen kulkevan Raidejokerin liikennöinnin kilpailuttamalla vai hankkiiko se operoinnin suorahankintana HKL:ltä.
Pääkaupunkiseudulla on useita ratikkasuunnitelmia vireillä.
- Pääkaupunkiseudun tulee ensin laatia yhteinen näkemys ratikkaliikenteen seudullisesta mallista ja vasta sitten on aika arvioida HKL:n asemaa.
- Henkilöstö tulee ottaa mukaan seudullisen mallin valmisteluun. Henkilöstön työsuhteen ehtojen tulee säilyä vähintään saman tasoisina riippumatta organisaatiomuodosta. Kustannustehokkuutta ei pidä etsiä työehtoja heikentämällä.