HSL suunnittelee uusia lähijunia ja varikoita - Lukumäärä ei vielä tiedossa

HSL suunnittelee uusia lähijunia ja varikoita - Lukumäärä ei vielä tiedossa

Helsingin seudun liikenne HSL valmistautuu hankkimaan uusia junia liikenteeseensä 2020-luvulla. Tavoitteena on, että ensimmäiset uudet junat olisivat liikenteessä pian 2020-luvun puolenvälin jälkeen. Junaliikenteen lisääminen edellyttää samalla uusen varikoiden rakentamista.

- Junaliikenteen kysyntä kasvaa. Espoon kaupunkirata ja Järvenpään HSL-jäsenyys vaativat uutta kalustoa. Lisäksi nykyiset liikenteessä olevat Flirt-junat ovat 2020-luvulla tulossa peruskorjausikään, HSL kertoo tiedotteessaan.

Nykyään HSL:n liikennettä ajetaan 81 Flirt-junayksiköllä, mutta ne eivät 20-luvun puolessavälissä enää riitä nykytasoisen liikenteen järjestämiseen. Tästä syystä HSL alkaa valmistella yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa uusien junien hankintaa niin, että junat tulisivat liikenteeseen vuodesta 2025 lähtien.

Jotta uusia junia voidaan hankkia, niille tarvitaan 2020-luvun puolenvälin jälkeen uusia varikoita. Junien säilyttämisen lisäksi varikoita tarvitaan junien huoltamiseen. Väylävirasto on selvityksessään tutkinut varikoille sijoituspaikkoja Keravalle, Espooseen, Kirkkonummelle ja kehäradan varteen Vantaalle. Selvitys valmistuu helmikuussa 2020.

HSL on selvittänyt kuntien alustavia kantoja uusiin varikoihin haastattelemalla kuntien ylimpiä viranhaltijoita. Keskustelut ovat koskeneet varikoiden sijoittamista Espoon Mankkiin, Kirkkonummen Luomaan tai Vuohimäkeen, Vantaalla kehäradan varteen ja Keravan Jäspilään.

Uudet varikot kaupunkiratojen kannalta optimaalisissa paikoissa tehostaisivat junaliikennettä jo nykytilanteessa, kun esimerkiksi siirtoajoja tarvittaisiin vähemmän. Uusien junien hankkimiseksi tarvitaan 2020-luvulla yksi uusi varikko, mutta 2030-luvun puolivälissä varikoita tarvitaan vielä yksi tai kaksi lisää.

Uudessa hankinnassa tavoitteena on löytää junia, jotka sopivat HSL:n kaupunkiliikenteeseen parhaalla mahdollisella tavalla. Uusiin juniin tarvitaan esimerkiksi nykyistä enemmän ovia sekä enemmän tilaa käytäville, seisoville matkustajille ja polkupyörille.

Ennen varsinaisen hankinnan käynnistämistä HSL selvittää vielä tarkemmin muun muassa hankittavan kaluston ominaisuuksia ja hankintatapaa sekä neuvottelee kuntien kanssa tarvittavasta varikkoratkaisusta.

HSL tuo hankinnan käynnistämistä ja varikkoratkaisua koskevat hankepäätösesitykset HSL:n hallituksen päätettäviksi vuoden 2020 loppuun mennessä.

Ay-aktiivit: HKL varma valinta Raide-Jokerin liikennöijäksi

Ay-aktiivit: HKL varma valinta Raide-Jokerin liikennöijäksi

Yle: Tallinnan tunneli ei ole Kiinan kommunistipuolueen salajuoni

Yle: Tallinnan tunneli ei ole Kiinan kommunistipuolueen salajuoni